Hemelektronik och kläder är det vanligaste för svenskar att shoppa idag och om du handlar en mobiltelefon, en bärbar dator, ett par bomullsbyxor, en t-shirt, ett par skinnskor och ett par shorts motsvarar det 342 kilo koldioxidutsläpp. Som jämförelse är det lika mycket som om du skulle ta bilen och köra från Stockholm till Barcelona – 289 mil.
2. Motreaktionerna
Både internationella och nationella organisationer öser ut upprop mot Black Friday.
Förra året introducerades ”Green week” som ”motaktion på överkonsumtionen i ett samhälle där många har sådant i garderoben som inte används, men som kan gagna andra”.
I år lanserar Naturskyddsföreningen facebookgruppen ”Black Friday – Jag köper det inte”. I måndags hölls ”White Monday” under parollen ”Vi lyfter fram cirkulära alternativ, som en motpol till den linjära konsumtion & hets som skapas på fredagen” och på lördag infaller ”En köpfri dag”, vilket är ett intiativ startat i Kanada redan 1992 och uppmanar människor att inte handla någonting på 24 timmar.
3. Produkterna med störst påverkan
Vissa saker har större miljöpåverkan än andra. Enligt Postnord, Europeiska ekonomiska samarbetsrådet och Avfall Sverige är det här de produkter som förstör klimatet mest idag:
946 429 sålda telefoner: 198 750 ton koldioxidutsläpp
1 261 905 sålda bärbara datorer: 138 810 ton koldioxidutsläpp
15 142 857 sålda bomullsbyxor: 95 400 ton koldioxidutsläpp
4. Den svenska konsumtionen
Om alla konsumerade som vi i Sverige skulle det behövas cirka fyra jordklot för att få jordens resurser att räcka till. Ändå ökar de svenska inköpen med hela 46 procent under Black Friday. Den största delen kommer från onlinehandeln som står för 52 procent av alla inköp denna dag. Produkterna som vi handlar mest är uppdelade så här:
19 % media
41 % kläder
32 % hemelektronik
20 % skönhet och hälsa
5. Jämförelsen med USA
Trots att svenskarnas shoppingbeteende skjuter i höjden över Black Friday är det ingenting jämfört med hur det ser ut i USA, där traditionen först startade. Där omsätter handeln denna dag hissnande 425 miljarder kronor, att jämföra med Sveriges fem miljarder kronor.
Men även i USA har shoppandet väckt en motreaktion, fler och fler butiker väljer att antingen donera alla sina inkomster under Black Friday till välgörenhet eller helt enkelt stänga ner idag. Företaget Patagonia valde redan 2016 att skänka alla intäkter under Black Friday, vilket blev mer än tio miljoner dollar, och klädbutiken REI stänger helt ned verksamheten idag och uppmanar sina kunder att istället gå ut i naturen.
425 respektive 5 miljarder kronor omsätter handeln i USA och Sverige under Black Friday.