Under det senaste året har elbilsförsäljningen i Sverige backat med över tio procent, enligt siffror från 2030-sekretariatet.
Bild: Jessica Gow/TT
Dagens ETC
När vi träder in i 2025 närmar vi oss deadlines för flera av Sveriges och EU:s klimatmål.
Sverige ser ut att missa flera av dem. Men ett som blir svårt att komma runt är EU:s förbud mot att sälja nya fossilbilar – som träder i kraft 2035.
– Det kommer bli otroligt tufft. Men klarar inte biltillverkarna det får de höga böter så det måste gå, säger Maria Bratt Börjesson, forskare på Linköpings universitet.
Från och med 2035 ska alla nya bilar och skåpbilar som säljs inom EU inte släppa ut någon koldioxid. Det är en av EU:s åtgärder för att nå målet om att vara klimatneutralt år 2050. Vägtransporterna står idag för hela 20 procent av EU:s koldioxidutsläpp.
”Egentligen kan vi inte välja”
Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet som arbetar för att stödja klimatomställningen inom transportsektorn, anser att Sverige har goda förutsättningar att klara kravet.
– Vi var på god väg att fasa ut fossilbilarna tills vi fick en politik som försämrar Sveriges möjligheter att nå både EU:s och våra egna klimatmål. Men egentligen kan vi inte välja. Det här är beslutad lagstiftning, säger han.
EU:s krav ligger på fordonstillverkarna. Om de fortsätter sälja bilar som släpper ut koldioxid efter 2035 får de betala höga böter. Men varje land måste också se till att bilindustrin inte säljer olagliga bilar, påpekar Mattias Goldmann.
Vi var på god väg att fasa ut fossilbilarna tills vi fick en politik som försämrar Sveriges möjligheter att nå både EU:s och våra egna klimatmål.
Elbilsförsäljningen minskar
Under det senaste året har elbilsförsäljningen i Sverige backat med över tio procent, enligt siffror från 2030-sekretariatet. Även försäljningen av eldrivna lätta lastbilar minskar.
– Det är djupt oroande. Sverige har idag bland västliga Europas billigaste bensin och diesel. När vi gör fossilfritt billigare och höjer skatten på el blir elbilen mindre attraktiv, både för småföretag och hushåll, säger Mattias Goldmann.
För två år sedan var över 50 procent av alla nya bilar som såldes i Sverige elbilar. Nu är siffran nere på runt 35 procent.
– Tidigare har vi haft en kombination av piska och morot, vilket visat sig fungera väl. Hade vi bara fortsatt som vi gjorde hade vi haft 60-70 procent elbilsförsäljning idag.
Men där kan vi snabbt vara igen med en klok stimulans, tror Mattias Goldmann. Bristen på stimulans, som till exempel bonusar och skattelättnader, har enligt honom lett till en rekordartad export av begagnade svenska elbilar. Under 2024 ökade exporten med cirka 86 procent, visar siffror från car.info. Nästan 20 000 svenska elbilar exporterades utomlands förra året.
– De exporteras till länder som Norge, Tyskland och Polen där är mer lönsamt med elbil. Det känns konstigt att vara ett av få länder i Europa utan stimulans. I Norge kommer man sluta att sälja nya fossilbilar redan nästa år.
”Sverige kommer klara målet”
För att påskynda omställningen behöver de fossila drivmedlen bli dyrare, framhåller Mattias Goldmann. Och vad gäller stimulans har Sverige mycket att lära av andra länder. I exempelvis Norge har flera städer rabatter på vägtullar och köp av elbilar under 500 000 norska kronor är momsfria. Frankrike har en klimatbonus vid köp av begagnade elbilar.
– Regeringen har utlovat en ny elbilspremie, men den kommer först 2026 och riktar sig till enbart till en snäv grupp människor på landsbygden. Och den gäller bara nya elbilar – inte begagnade.
Men trots att det går trögt just nu är Mattias Goldmann ändå övertygad om att Sverige kommer att klara av att ställa om. Och även om vi ligger efter länder som Norge tror han att målet kommer att nås långt innan deadline 2035. Det finns goda exempel som kommer att sprida sig, tror han. I Stockholm planeras förbud mot bensin- och dieselbilar i vissa kvarter för att få renare luft i staden, med start i år.
Dessutom är Sverige ett av de bästa länderna att ha elbil i, eftersom elmixen är grön vilket ger ovanligt låga utsläpp, säger Mattias Goldmann.
– 2035-målet hjälper oss som land och konsumenter att förstå att det finns ett slutdatum för fossileran. Fossilbilen kommer bli non-grata långt innan 2035, tack vare målet. Och med hjälp av ETS 2 (EU:s nya utsläppshandelssystem) kommer de fossila drivmedlen bli dyrare, vare sig vi vill eller inte.
Syftet på EU-nivå är att man inte ska behöva vara så beroende av vilken regering man har.
”Dåliga tider påverkar”
Maria Bratt Börjesson, professor i nationalekonomi med transportinriktning vid Linköpings universitet, säger att en viktig förklaring till att elbilsförsäljningen gått ned är lågkonjunkturen.
– Bilförsäljningen är alltid väldigt konjunkturkänslig eftersom det handlar om stora pengar och pengar som ska lånas. Dåliga tider påverkar försäljningen av fordon.
Med EU:s hårda krav på fordonstillverkarna kommer enskilda regeringars politik inte ha så stor betydelse för försäljningen inom unionen, tror hon.
– Syftet på EU-nivå är att man inte ska behöva vara så beroende av vilken regering man har. Reglerna gäller ju alla länder inom EU. Det kommer vara otroligt tufft. Men biltillverkarna har haft god tid på sig så jag tror att de kommer klara det. Inte minst eftersom det blir stora böter om de bryter mot reglerna.
Om fler hade varit säkra på att det gick att ladda överallt hade nog elektrifieringen kommit längre.
Laddning en stor utmaning
Det viktigaste som behöver göras på nationell nivå, betonar hon, är att se till att det finns el att ladda bilarna med – något som till skillnad från försäljningen inte är reglerat på EU-nivå.
– Det är ingen liten fråga. För de som bor i villa är det lättare. Men ju fler elbilar, desto fler köer blir det vid laddningsstationerna. Om det här inte löser sig blir det svårt både för företag och hushåll.
Särskilt utmanande blir det för tyngre trafik, såsom lastbilar och bussar, som också kommer att omfattas av hårdare regler, säger Maria Bratt Börjesson.
– De behöver jättemycket effekt när de ska ladda. Om fler hade varit säkra på att det gick att ladda överallt hade nog elektrifieringen kommit längre.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.