BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag är lite trött. Vi gick upp klockan fem i morse för att hinna med klockan sextåget hit, säger Anders Ygeman, klädd i en stram mörkblå kostym med slips, innan han börjar sitt anförande inför ett rum välfyllt av fackliga sossar.
Innan han pratar om sina politiska visioner, där en tydlig höger-vänsterkonflikt utgör fundamentet, och får frågor om allt från regerings brist på stöd till YPG, en kurdisk milis, till om gränskontrollerna verkligen stoppar vapen från att komma in över Öresundsbron får ETC Göteborg en pratstund med Anders Ygeman.
– Det ska bli spännande att träffa fackligt aktiva i Göteborg och prata lite politik, säger han medan han passar på att ta en kopp kaffe på maten. Precis innan har han och pressekreteraren Fredrik Persson hunnit slänga i sig en hamburgare.
Man hör på Anders Ygeman att valet närmar sig.
– Nu tänkte jag prata om vad jag tror det här valet kommer handla om: Att det finns ett alternativ som vill sänka lönerna, riva upp anställningstryggheten och sänka skatterna för de med de högsta inkomsterna. Sen finns det ett annat alternativ som vill investera i välfärden, i trygghet och stå upp för den svenska modellen.
Ygemania har svalnat
Det rådde under en tid Ygeman-feber i Sverige. Media döpte det till ”Ygemania”. Anders Ygeman, som då var inrikesminister, var med i tv och tidningar i stort sett dagligen. Mycket antagligen därför att just hans ansvarsområden som inrikesminister hamnade i fokus under flyktingssituationen 2015. Men efter transportstyrelseskandalen, och oppositionens misstroendeförklaring, fick han, tillsammans med Anna Johansson, lämna regeringen i somras. Nu är han gruppledare för Socialdemokraterna.
– Men innan det hände hade jag en väldigt bra tid i regeringen, säger Anders Ygeman i dag om sin tid som statsråd.
Han utesluter inte att det blir en comeback som minister efter valet.
– Skulle jag få en bra fråga skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ingå i en regering. Men det är ju upp till den som bildar regeringen att ställa den frågan.
Däremot utesluter han en framtida roll som statsminister.
– Det är ingen som kommer fråga mig om det. Jag tror Stefan (Löfven, nuvarande statsminister och partiledare för Socialdemokraterna, red.anm) kommer att sitta kvar betydligt längre än vad folk tror. Dessutom tror jag att alla vi som levt nära statsministern och partiordföranden vet att det inte är ett uppdrag som man går och längtar efter. Det är en extrem förändring av livet som det innebär att axla det ansvaret, säger han.
Strejkrätten i Göteborgs hamn
Socialdemokraterna har fått mycket kritik under senare tiden för en utredning om situationen i hamnen i Göteborg. Enligt uppgifter till Ekot ska utredaren fundera på en inskränkning av strejkrätten, för att tvinga fram ett kollektivavtal mellan Maersk-ägda APM Terminals och Hamnarbetarförbundet som organiserar majoriteten av de anställda i hamnen. Vänsterpartiet har hotat att lämna budgetsamarbetet med regeringen om ett sådant förslag presenteras och 12 av 14 LO-fack uppger att de är emot förslaget. Anders Ygeman säger sig vilja vara tydlig med att det förslag som en S-regering kan lägga fram i frågan inte kommer utgöra ett hot mot den svenska modellen.
– En socialdemokratiskt ledd regering kommer aldrig att inskränka strejkrätten på ett sådant sätt att det hotar den svenska modellen. Men det sättet som Hamnarbetarförbundet använder den svenska lagstiftningen står egentligen helt i strid med den svenska modellen.
Han framhåller att han hoppas att parterna ska lösa frågan själva, så att lagstiftning inte behövs.
– Men går det inte måste vi se om det går att göra en förändring som gör att det här hotet mot den svenska modellen, som hamnarbetarnas agerande utgör, går att rätta till det utan att det förstör för övrig arbetsmarknad.
Vill lösa det innan valet
En av anledningarna som Anders Ygeman uppger för att skyndsamt lösa situationen som uppstått i Göteborgs hamn är hans farhåga för hur en lösning under en borgerlig regering skulle se ut, säger han.
– Men jag vågar inte ens tänka tanken på om vi får ett regimskifte i höst och den här frågan är olöst. Vad det skulle kunna leda till för skador på den svenska modellen.
Du tänker att en borgerlig regering skulle använda det här som en anledning för att driva fram hårdare lagstiftning än vad ni skulle göra?
– Precis, man har redan sagt att man vill dra in anställningstrygghet och att man vill lagstifta för att få fram lägre löner. Det här skulle passa in som hand i handske i deras argumentation.
Tidigare har ETC Göteborg flera gånger berättat om hur Hamnfyran själva ser på situationen. Till exempel om Robert Karlsson vars anställnings avslutades på fredagen och som redan på måndagen var tillbaka på jobbet, men som sms-vikarie.
Problemen började efter att Maersk tog över, men du lägger ändå vikten vid att det är fackklubben som är problemet. Skulle det inte kunna vara arbetsgivarens fel här?
– Det kan säkert finnas agerande från bådas håll som kan ifrågasättas. Hade det funnits en majoritet i riksdagen hade vi avskaffat allmän visstidsanställning, vilket tyvärr inte går nu, och då hade de inte kunnat göra så som du beskriver. Men det som det kokar ner till är att man vill lösa den här situationen avtalsvägen, och därmed måste Hamnfyran sälja arbetsfred. De blir ju en sorts free-riders på transportavtalet, och använder det för i sig kanske legitima intressen, men den svenska modellen bygger på att man kommer överens, vilket inte Hamnfyran varit beredd att bli hittills.
Efter att Anders Ygeman fått både ris och ros från de fackligt ansluta partikamraterna skyndar han, snabbt, iväg till flyget igen.