– Det har varit ett jättestort intresse, både från företag och kunder. Det är jättekul.
Det säger Sofie Olsson, en av initiativtagarna till White Monday. Trots rekordkort tid för förberedelser har företagarna kring initiativet redan fått stor uppmärksamhet för sitt projekt: Att ge hållbara erbjudanden.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– När det var dags för Black Friday och massa reor så blev vi proppade med reklam. Så vi började fundera på hur vi kunde göra en motkampanj. Det visade sig att det var många som tänkt i samma banor, säger Sofie Olsson.
Laga och låna
”Att laga, låna och att ta hand om våra resurser” är mottot för White Monday, som går ut på att företag via en gemensam hemsida och en kampanj i sociala medier hjälps åt att skapa uppmärksamhet kring hållbara alternativ till Black Friday-shoppingen. De vill konkurrera med hållbarhet istället.
– Alla företag som är med jobbar cirkulärt eller har någon slags delbar affärsmodell. Istället för ”köp tre betala för två” så erbjuder vi kanske att laga ett par jeans lite billigare så du kan ha dem längre, säger Sofie Olsson.
Sofie och hennes kollega Henning driver företaget Repamera som satsar på cirkulärt företagande och lagar kläder via postorder, med bas i Malmö. Genom sin hemsida får de kontakt med kunder över hela Sverige. Tillsammans med företag med samma tänk hoppas de få fler att upptäcka fördelarna med cirkulär ekonomi.
– Det är en motsats till den linjära ekonomin som går ut på att köpa en produkt, använda den och sedan slänga den. Vi vill knyta ihop de ändarna, så istället för att den slängs ska produkten kunna användas igen. Det blir ett kretslopp helt enkelt, säger hon.
Fler ansluter
Bland de närmare 40 företag som anslutit sig till White Monday, många av dem så sent som den här veckan, finns både mindre aktörer och stora välkända namn som Myrorna. Många har som idé att hyra ut, låna ut eller byta saker.
– Vi vill lyfta ett mer långsiktigt perspektiv, en långsiktig vardag.