– Saker och ting har rört sig snabbare. Efterfrågan från kunder har ökat, det här är en attraktiv bil människor vill ha. Batterier har gått ner i pris och jag tror också att det rör på sig inom infrastrukturen. Vi behöver det här snabbare än tidigare.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Mild hybrid första året
Det första året kommer Volvo producera störst volymer av det som kallas en mild hybrid, enligt Håkan Samuelsson, det vill säga en bil som har både en förbränningsmotor och en mindre elmotor som assisterar bilens drift och minskar bränsleförbrukningen.
– Det kommer att bli en överlappning, vi kommer inte att byta till den nya drivlinan över en natt, säger Håkan Samuelsson, som uppskattar att det handlar om cirka fem års överlappning.
Ett tydligare mål
Företaget har tidigare berättat om sitt mål att det 2025 ska rulla en miljon elektrifierade Volvobilar runt om i världen, både hybrider och rena elbilar. Men nu kommer alltså ett tydligare och tidsmässigt närmare mål. Av de fem modellerna så kommer tre säljas som Volvo och två som Polestar, Volvos elbilsmärke. I dag har de redan fem olika hybrider i olika utformning, men ingen som drivs renodlat på el.
De första elbilarna som byggs på en så kallad CMA-plattform, alltså små och mellanstora bilar, ska byggas i Kina. Men bilarna kommer även att produceras även i Europa och USA. Volvos långsiktiga strategi är att varje bilmodell ska ha en hybridvariant.
I dagsläget uppger Volvo att det är alldeles för tidigt att prata om vad omställningen innebär för Volvos anläggning i Göteborg. Nu tillverkas bilkarosserna i Göteborg, men motorerna i Skövde. Fabriken i Torslanda tillverkar redan i dag tre hybridmodeller. Enligt Annika Bjerstad, Volvos pressansvarige, kommer det inte att förändras.
– En övergång till att elektrifierade drivlinor kräver fortfarande en stor personalstyrka och förbränningsmotorer kommer att spela en viktig roll även de närmaste åren.
Betyder inget för jobben
Enligt Glenn Bergström, facklig företrädare för IF Metall, betyder beskedet ingenting alls för jobben på Volvo Cars i Sverige. Han påpekar att den nya inriktningen inte heller påverkar tidigare beslut om nyinvesteringar vid fabriken i Skövde.
– Det är viktigt att komma ihåg att satsningen på elbilar bara handlar om framtida nylanseringar. Vi kommer säkert att producera bilar med förbränningsmotorer även efter 2019, säger Glenn Bergström.
Han tillägger att det egentligen inte spelar någon roll för sysselsättningen om de 250 000 personbilar som årligen rullar ut från fabriken i Torslanda har bensinmotorer eller eldrift. Han tror inte heller att den nya inriktningen kommer att ge nya jobb i Sverige.
– Vi har redan fullt upp att göra. Däremot finns det utrymme för expansion vid fabrikerna i USA och i Kina, säger Glenn Bergström.