Camilla Mattsson, factory delivery specialist på Volvo, lutar sig framåt och spänner ögonen i det amerikanska paret på andra sidan bordet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Soffgruppen och belysningen går i samma varma färgton som jättebilderna av svensk natur på väggarna i loungen på besökscentret i Torslanda. Två stora fat med kanelbullar står på en bänk.
Ruzanna Yesayan och Randy Crisp och de drygt ettåriga tvillingarna från New York har precis blivit upphämtade utanför hotellet av en chaufför. Camilla Mattsson går igenom den nya bilens försäkringsvillkor. En kanadensisk familj får samma genomgång vid bordet bredvid. Bakom grå draperier och glasdörrar väntar två silvriga XC90 på sina nya ägare.
Erbjudande om Sverigeresa
Det var på en bilmässa i New York som Randy Crisp såg erbjudandet om att köpa en Volvo till rabatterat pris – inklusive flygbiljetter, hotell och bilförsäkring i Sverige.
– Folk i bekantskapskretsen blev väldigt förvånade, det var ingen som hade hört talas om ett sådant här erbjudande tidigare, berättar han.
Hemma i New York driver paret ett produktionsbolag för reklamfoto och filmproduktion.
– Vi kör fram och tillbaka mellan New York och Kalifornien och ligger ofta ute på vägarna fyra–fem månader i sträck. Då krävs det en bil som man verkligen kan lita på, och Volvo är känt som säkrast i världen. Att det är en välgjord bil med smart design spelade också in, förklarar Ruzanna Yesayan.
– Alla ska känna sig bekväma med bilen innan de åker iväg, säger Camilla Mattsson bestämt.
Den här dagen ska hon och tre kollegor leverera nio bilar till utländska kunder. Efter leveransen får kunderna åka det så kallade blå tåget genom fabriken.
”Overseas delivery” och ”factory delivery” har funnits hos Volvo sedan 1956 och riktar sig främst till privatpersoner i USA och Kanada, diplomater och militärer. Varje år säljs cirka 1 500–2 000 bilar på det här sättet. Erbjudandet gäller modeller i prisklassen 220 000 kronor och uppåt.
Marknadsför Sverige
I köpet, som sker i hemlandet, ingår två flygbiljetter, tillgång till flygplatsens VIP-lounge, en natt på Clarion Hotel Post, en trerätters middag och 15 dagars bilförsäkring i Europa.
Efter resan finns 18 olika ställen att lämna bilen på i Europa. Volvo skeppar den därifrån till USA.
– Det här är ett jättebra sätt att marknadsföra Sverige och framför allt Västsverige på. Vi har till exempel rabatterade erbjudanden för att titta på slott eller gå på äventyr, berättar Camilla Mattsson.
Att erbjuda konceptet till svenska köpare är intressant men inget man gör i dag.
– Just nu jobbar vi på att etablera det på den europeiska marknaden. Snart går de första leveranserna till kunder från Norge och Belgien, säger hon.
Bilden av Sverige
Ute i bilhallen tultar tvillingarna omkring åt alla håll samtidigt. Randy Crisp sitter i förarsätet och får bilens funktioner demonstrerade för sig. Han fingrar på reglagen. Camilla Mattsson tipsar om vindrutetorkarna som särskilt användbara i Sverige.
Efter genomgången är det dags för lunch med rökt lax och Ramlösa. Randy Crisp och Ruzanna Yesayan är fulla av intryck efter sina första dygn i Sverige.
– Det är så civiliserat och rent här, vi har inte sett något skräp på gatorna. Alla vi har sett hittills verkar vara medelklass, säger Ruzanna Yesayan.
Randy Crisp fyller i:
– Nej, och det är inte alls samma spänning och hets som i New York. Och man har nästan känslan av att ingenting kan bli stulet här.
Säljer mer än bilen
Eva Ossiansson är universitetslektor och forskare om varumärken och affärsmodeller vid Handelshögskolan i Göteborg.
– Vad Volvo gör här är inte enbart att sälja en bil. Man skapar också en stark och exotisk upplevelse som kunden sedan kan prata vidare om hemma, förklarar hon.
Staden och landet får ett symbolvärde, något som kunden kan knyta an till och bygga in i sin egen berättelse.
– Det är det här man kallar för ”historien om Volvo”. När man skapar en känsla och ett möte med Sverige och Göteborg, där bilarna har sitt ursprung – då blir själva leveransen en helhetsupplevelse och så mycket mer än bara ett bilköp, säger Eva Ossiansson.
Är det inte ett dyrt sätt att sälja bilar på?
– Jag tror att Volvo har kalkylerat det här noggrant, säger hon.
Budskap om företag och varumärken tar vi upp till 90 procent till oss genom egna upplevelser och vad vänner säger. Bara tio procent kommer från media.
– Så jobbar man med något som kan bidra till de där 90 procent så är det väldigt mycket mer värt än att köpa medieutrymme. Det är väl investerade resurser, säger Eva Ossiansson.
Genom att sprida bilder, filmer och berättelser i sociala medier bygger människor sin sociala identitet.
Man visar vem man är och vad man vill med sitt liv.
– En del företag förstod detta tidigt – att nu är det kunden som vill ta plats på scenen, höras, synas och berätta, förklarar Eva Ossiansson.
Stoff till livsberättelser
Att baka in en Sverigeupplevelse i bilköpet är ett sätt för Volvo att göra kunden till varumärkesambassadör.
– Genom att skapa upplevelser ger de människor stoff till sina historier om sina liv, säger Eva Ossiansson.
I duggregnet på parkeringen utanför besökscentret står den silverfärgade bilen redo för en två veckors rundtur i Sverige. Först Alingsås, Gullholmen, Stockholm och sedan vidare ner till Ystad.
– Wallander, jag älskar Wallander! Sverige känns så autentiskt, säger Ruszanna Yesayan.