– Man säger att 2050 kommer 70 procent av världens befolkning bo i städer. Att ha städer som växer och växer gör att man får en ohållbar livsstil när transporterna bara ökar och ökar. Det här är ett sätt att få samhället och städer att växa utan att öka transportbehovet, snarare minska det. Det är inte bara i Paris som detta planeras, städer i Nederländerna och Storbritannien har också inspireras av det, säger Karin Pleijel, gruppledare för Miljöpartiet i Göteborg.
Minska biltrafik
I tvåmiljonersstaden Paris handlar det om att minska biltrafiken och bygga cykelbanor. Men även om att bilgator ska göras om till grönområden, tak ska bli parker, småbutiker ska få företräde till lokaler och skolgårdar ska användas för sportaktiviteter kvällstid. Planeringen är i full gång och borgmästaren har redan infört förbud mot de mest förorenande fordonen på stadens gator, gjort sträckan längs floden Seines bilfri och lanserat ett mål om att varje gata i Paris ska vara cykelvänlig 2024. Miljöpartiet vill se liknande förändringar i Göteborg och förslår i en motion att tjänstemän ska utreda hur konceptet på sikt kan införas i hela eller delar av staden.
– Bor man i en 15-minutersstad behöver man inte äga en bil. Vi ska ha kvar kollektivtrafik och pendling också, men vi vill inte att den ska öka, säger Karin Pleijel.
Målet är att det mesta som medborgarna behöver i sin vardag, exempelvis förskola, skola, grönområde, kultur, idrott, butiker, restauranger och kurs- och föreningsverksamhet, ska finnas i närområdet.
– Det handlar om bygga in många av de transporter som medborgarna behöver så att de ligger inom ett avstånd på 15 minuter. På så sätt minskar vi beroendet av bil och kollektivtrafik och får en minskad miljöbelastning. Det skapar också ett samhället som är mindre stressigt med mindre pendlingstid och tid i bilköer, och mer tid för livet, säger Karin Pleijel.
Vad vill ni rent konkret förändra i Göteborg?
– Det här en inriktning för hur staden ska utvecklas. En långsiktig vision när man bygger och utvecklar staden. Vi har förslagit att först testa detta i något område, till exempel i Backa, Tynnered, Gamlestaden eller Biskopsgården. Det kan exempelvis handla om att utrymmet för parkering görs om till cykel- och gångbanor eller vistelsemiljöer, utifrån att medborgarna vistas mer där man bor
Bra tidpunkt
Paris började planera för införandet under pandemiåret 2020 och Karin Pleijel menar att det nu är ett bra läge att gå i samma riktning även i Göteborg.
– Många har jobbat hemifrån och många har blivit isolerade under corona och sett hur viktig närmiljön är. Det här är ett sätt att hålla kvar den livsstilen i närområdet, säger hon.
Eftersom förslaget precis har lagts fram har frågan inte börjat utredas än och politikerna i övriga partier har ännu inte tagit ställning till vad de tycker om det.
– Min respons på denna motion är att det ska bli intressant att se vad stadens olika nämnder tycker om förslaget. När det är klart får vi återkomma om hur vi vill ställa oss till motionen, säger Emmyly Bönfors (C), kommunalråd.
Riskerar att öka klyftorna
Internationellt har några skeptiska röster mot konceptet hörts där man menar att det riskerar öka de sociala klyftorna och skapa mer ojämlikhet mellan rika och fattiga områden, där det tidigare kanske skulle få faciliteter av högre kvalitet och invånarna i det senare skulle röra sig mindre i övriga delar av staden. Enligt Karin Pleijel ska 15-minutersstaden inte öka klyftorna i Göteborg.
– Jag tror att det vore en väldig framgång i Göteborg om vi blir mindre segregerade och det gäller även detta. Jag ser att man i Paris speciellt har pekat ut att man ska ha en blandad sammansättning av boende i delarna av staden som man inför konceptet i. Det ska verkligen inte bli några reservat, ambitionen med det här är helt den motsatta. Man ska naturligtvis inte heller vara fast i sitt området, men de flesta av ens transportbehov ska finnas där, säger Karin Pleijel.