– Det är egentligen ingen skillnad. Det finns samma möjligheter att bryta mot det som står i avtalet och glida på kraven, säger Kent Werne, journalist och författare till boken Den stora omvandlingen – en granskning av välfärdsmarknaden.
Kvalitetsupphandlingar, där kommuner och landsting låter välfärdsbolag tävla om hur bra vård de kan ge till ett givet pris istället för att konkurrera om vem som är billigast, har blivit vanligt. I nära hälften av upphandlingarna som gjordes 2012 var det andra faktorer än lägsta pris som fick styra, enligt en rapport från Konkurrensverket.
Ett färskt exempel finns i Alingsås, där kommunen nyligen upphandlade driften av två äldreboenden med krav på personaltäthet och kvalitet istället för lågt pris.
– Vi är i framkant med denna upphandling, och drivkraften till det är naturligtvis de äldre. De och deras anhöriga ska känna trygghet, gott bemötande och att den vård och omsorg de får har en god kvalitet, säger förvaltningschef Catharina Johansson, i en artikel på kommunens hemsida.
”Måste ställa höga kvalitetskrav”
Men Björn Bergström, chef för enheten för upphandlingsstöd på myndigheten, menar att kvalitetsupphandlingsmodellen bara är en del när det gäller att säkra exempelvis god omvårdnad.
– Jag skulle säga att lägsta pris är utmärkt, bara man ställer tillräckligt höga kvalitetskrav, säger han.
Vinnarbudet i Alingsås lades av Frösunda Omsorg AB, ett vård- och omsorgsbolag som ägs av det brittiska riskkapitalbolaget HG Capital. Senast i april kritiserades bolaget på en rad punkter sedan personalen på Hagtorps äldreboende i Upplands-Bro larmat om att det inte fanns tid för utevistelse och äldre som gick ned i vikt, enligt lokaltidningen Mitt i.
Kent Werne tycker att det är logiskt att det är de stora välfärdsbolagen som tar hem upphandlingarna, men kanske inte nödvändigtvis för att de uppfyller kraven bäst.
– Jag tror att det handlar om att de är väldigt duktiga på att skriva underlag. De har lärt sig hur man ska skriva för att vinna. Sedan är det långt ifrån säkert att de lever upp till de krav som kommunen ställt, säger han.
Görs sällan uppföljningar
Problemet med att upphandla tjänster som vård och omsorg är att det är svårt att bedöma kvaliteten i förhand, menar Björn Bergström. Därför behövs en kombination av bra avtal och ordentliga uppföljningar av huruvida upphandlingslöftena följs, något som ofta saknas i dag.
– När det handlar om avtal gäller det inte bara om hur det är skrivet, utan också om vad du faktiskt kan bevisa. Ofta kan det vara så att du inte har några bevis för det du tror har hänt eftersom du inte har gjort en ordentlig uppföljning, säger Björn Bergström.