Stefanie Smith kommer från USA och kom till Lund och Sverige som student år 2010. Här träffade hon sin svenska sambo och valde att bli kvar. Hon hade en grundutbildning i socialvetenskap men efter att ha arbetat för en amerikansk hjälporganisation så valde hon att också läsa entreprenörskunskap, för att kunna starta företag. Den företagsform som hade väckt hennes intresse var de så kallade sociala företagen, där värdegrunden är viktigare än vinsten.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Mitt arbete med utsatta kvinnor i USA fick mig att vilja göra något för att skapa arbeten åt andra, säger hon.
Transparent verksamhet
Tillsammans med två partners har hon nu grundat klädföretaget Pitupi, som producerar och säljer barnkläder som sys av kvinnor i Albanien. Grundidén är att produktionen ska vara helt öppen och synlig för kunderna. Alla plagg är därför märkta med namnet på den sömmerska som har sytt det. På hemsidan finns sömmerskornas berättelser om vilka de är och där finns också en specifikation över de exakta utgifterna för att producera plagget.
Fabrik i norra Albanien
De tre grundarna har lärt känna varandra genom gemensamma kontakter. Stefanie Smiths två kollegor är Maria Frank och Blerta Deliallisi, som båda är bosatta i Tyskland, och där Blerta Deliallisi har albansk bakgrund. Deras mål är att producera kläder som både är ekologiskt och socialt hållbara. De har startat sin fabrik i i liten skala i norra Albanien, i ett område där många kvinnor saknar arbete och lever i riskzonen för att hamna i prostitution.
Startade genom crowdfunding
Att bygga upp en fabrik i ett annat land har inte varit enkelt. Grundarna fick in 6 500 dollar via crowfunding, vilket har gått till att anlita en designer och inköpet av symaskiner. De har också fått ett bidrag på 15 000 euro från en ideell organisation i Albanien, som finansierar de första sex månadernas anställning av personalen i Albanien. Till de praktiska och ekonomiska svårigheter de har mött hör att elförsörjningen i den by där fabriken ligger var så dålig att de fick köpa en egen generator.
Företaget har precis startat en webshop som är inriktad mot kunder i Sverige och Tyskland. För att få tillräcklig ekonomi i verksamheten måste de också hitta butiker där deras kläder kan säljas.
Så här långt har företaget bara inneburit arbete och inga inkomster för de tre grundarna. De driver företaget i form av ett bolag som därför kan bli vinstdrivande, men målet är att investera eventuella framtida överskott i fortsatt social verksamhet.
– Får jag ihop pengar till det mest nödvändiga så att jag inte blir ekonomiskt beroende av min sambo så räcker det. Vårt mål är att använda vinsten till en social fond för att stödja albanska familjer. Men vi är måna om att försöka hjälpa dem på ett sätt som inte samtidigt innebär att vi försöker föra över våra tankar och värderingar på dem, säger Stefanie Smith.