Men varför säljer partierna produkter egentligen?
– Framför allt handlar det om att mobilisera de egna medlemmarna och de egna medlemmarnas verktyg att starta samtal med väljare. Det kan vara lätt att gå fram till någon om man har något att dela ut, säger Hampus Knutsson, PR-expert på Wings PR.
Men han säger också att produkterna säger något om partierna, till exempel Miljöpartiets och Centerpartiets fröpåsar – två partier med miljöprofil.
– Jag vet till exempel att det där med fröpåsar har det varit diskussioner om. Det som är lämpligt att så i södra Sverige, är kanske inte lämpligt att så i norra Sverige.
Tiderna ändras och det gör partiernas produkter under valrörelser också. På 90-talet var det populärt med nyckelringar – men många har nu kodlås. Några valrörelser senare, i samband med internet och digitaliseringen, blev USB-minnen trendiga. I valrörelsen 2022 har utbudet uppdaterats igen.
– Jag skulle vilja säga att det finns en övergripande trend. Det är lite mer dyrare och mer genomtänkta produkter med längre hållbarhet, till exempel tygpåsar eller sjystare kaffemuggar som man kan ha i bilen.
T-shirts, öl och halsdukar
En snabb koll med riksdagspartierna visar att många satsar på tygpåsar. Socialdemokrater har påsar med statsministers ansikte på och en text som lyder ”Jag röstar på Magdalena”. Liberalerna säljer också tygpåsar med sin partiledare på. Centerpartiet har fröpåsar med olika växter och örter såsom basilika och solrosor.
– Vi har även klöverformade kakformar och sadelskydd, säger pressekreteraren Olle Romlin.
KD:s policychef Johan Ingerö har på Twitter visat upp partiets kampanjdryck ”Busch Bärs”. På framsidan syns Ebba Busch som ler och färgerna är vitt och blått.
Vänsterpartiet hälsar via Josefin Nauri, politisk sekreterare, att partiet satsat på en kollektion av traditionell art som t-shirts, kepsar och supporterhalsdukar.
– De är sjukt snygga så klart, säger hon.
Hampus Knutsson säger att de som bär t-shirt eller tröjor oftast är medlemmar eller valarbetare. Valhemligheten är stark i Sverige, till skillnad från i till exempel USA där väljare ofta har partiskyltar i trädgården.
Ett annat problem som partier kan ha vid valstugorna, utan att kanske ta hänsyn till väder, är chokladkakor.
– Jag vet att det är nya valarbetare som första gången engagerar sig som efterfrågar det. Ja, det är populärt men man glömmer att det kan bli väldigt varmt under en valrörelse och där funkar inte chokladkakor.
– Sen ska partierna ha olika saker, det funkar inte att ha samma sak i Skåne som man har i Luleå.
Vad är den sämsta valmerchen du har sett?
– Utifrån hållbarhetsperspektiv är ballonger är sån grej. Det var vanligt under många valrörelser att dela ut ballonger, det var kul för barn i fem minuter. Sen blev det antingen bråk eller så gick de sönder och hamnade i naturen och smutsar ner. Jag skulle bli glad om jag slapp se massa ballonger på stan nu.