– Det har varit en period de senaste tiden då man inte varit helt säker på vad som är framtidens lösning. Man har experimenterat med ethanol och biogasbilar. Det här är ett mer tydligt tecken på att man faktiskt tror på elektrifiering av bilar, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Hybridbilarna en inkörsport
Hon ser det som viktigt att rena elbilar, men även de hybrider med både el- och förbränningsmotor, som är en del av Volvos satsning, kommer ut på marknaden.
– Om man har en laddinfrastruktur och har rätt incitament så kan plug-in hybrider erbjuda att köra ganska långa sträckor och stor andel av körningen på el, säger hon.
Frances Sprei tror att hybriderna kan vara en inkörsport till renodlade elbilar för de som till en början är osäkra på om de klara av vardagslivet enbart med el som drivmedel.
Priset måste ner
Ett stort hinder för konsumenterna när det gäller att köpa elbilar är i dag kostnaden. Teslas nyaste och hittills billigaste modell är prissatt runt cirka 300 000 svenska kronor. Det är ännu oklart hur mycket Volvos elbilar kommer att kosta, om företaget kommer att lyckas hålla sig under bilisternas smärtgräns.
– I ett livscykelperspektiv så skulle de kunna vara lite dyrare än en vanlig bensinbil, eftersom det är så pass billigt att köra på el. Men de flesta tänker nog inte i det perspektivet, utan ser priset. För att kunna vara riktigt konkurrenskraftiga så tror jag bilarna måste ligga bara några 10 000 kronor högre i pris än konventionella bilar, säger Francis Sprei.
Hon tillägger att det brukar ta mellan två och tio år för bilar att gå från nyinhandlade till att hamna på andrahandsmarknaden, beroende på om det är privat- eller tjänstebil. Frances Sprei påpekar också att det är viktigt att Volvos nya modeller har tillräckligt lång räckvidd.
Kommer Volvo att kunna tjäna pengar på detta?
– Ja, de har väl insett att ska de kunna konkurrera i framtiden så måste de ligga i framtiden när det gäller ny teknik. Det här är ett sätt att visa att de gör det. Volvo har varit lite kritiserade för att ligga lite efter jämfört med andra. Det här är ett sätt att visa att ”nej vi är inte efter, utan till och med steget före”, säger Frances Sprei.