Det som specificeras är att arbetsgivaren ska följa de lagkrav som finns på arbetsmarknaden, vilket inte innefattar kollektivavtal.
– Det arbetsrättsliga är ett skall-krav, att de sköter att förarna har en god arbetsmiljö. Att det fungerar är jätteviktigt. Jag tror att det är en stor utmaning att få föraryrket att vara attraktivt och att känna att det är någonting för framtiden att söka sig dit, säger Mikael Olsson som är Västtrafiks enhetschef för leverans där upphandlingar ingår.
Han medger att det finns upphandlingar där bara priset avgör, men att de har fler så kallade skall-krav, alltså krav som måste uppfyllas.
– Vi vill inte heller att man lägger in för låga priser så att man inte utför sitt uppdrag på ett bra sätt. Förut har vi emellanåt fått in alldeles för låga anbud. Det har gått i perioder att företagen inte har tjänat pengar. Då blir det stor risk att personalen får lida för det. Vi vill ju att personalen ska känna en stolthet i att köra under Västtrafiks varumärke och genom det göra ett bra jobb emot kunderna.
Men Keolis och Veolia går väl inte med några plus här?
– Branschen har i sig haft en stor utmaning att ekonomin inte har varit bra och det har varit mycket röda siffror i många bolag. Jag vill ha en stor öppenhet för att tala om ifall de inte visar ett bra resultat här, för då måste vi förbättra och titta på hur vi kan styra upphandlingar. Jag har inte hört varken Keolis eller Veolia säga att man visar röda siffror på avtalen här i Göteborg i dagsläget. Och det vill vi inte att några ska göra, man skall visa svarta siffror, på så vis blir det en bra leverans emot kund.
För tajta upphandlingar
Busschaufförer och Kommunal menar att upphandlingarna är för tajta. Resultatet är scheman utan marginal för försening så att det som försvinner är den egna rasten. Då kan föraren till exempel inte gå på toaletten. Kommentar till det?
– Det är absolut inte bra, alla ska ha en bra arbetsmiljö och det är inte bra om det blir stressigt. Vi sätter mål och gör planer tillsammans med trafikföretagen för att det ska leda till en större kundnöjdhet och att fler och fler åker med oss. Det är ju en förutsättning att förarna har det bra och mår bra då också. Det är jätteviktigt.
Men om ni betalar företaget så lite att det inte finns några marginaler, så faller ju kvaliteten i slutändan. Då är ju upphandlingen för billig?
– Jo, men då tjänar de för lite pengar, vi sätter in sådana incitament så att de tjänar mer ju fler kunder som åker med oss. Vi kan ta ett ansvar för att hela tiden utveckla våra upphandlingar så att de styr så rätt som möjligt, och det jobbar vi med kontinuerligt. Men till syvende och sist är det alltid de som lägger priserna som får ta ansvaret att kunna räkna så rätt som möjligt.
Har påbörjat ett projekt
Gällande depåer och personalutrymmen har Västtrafik påbörjat ett projekt i liten skala, men kan ännu inte svara på om de, liksom Stockholm, kommer att ta över frågan från trafikföretagen.
På en del ställen är det inte ens vattenklosett utan en bajamaja.
– Precis. Och på något vis så ska det här jobbet bli attraktivt så vi måste höja blicken och titta på vad vi kan göra. Hygienfaktorn är nummer ett för att jobbet ska bli attraktivt.
Men det finns inga specifika upphandlingskrav på pausutrymmen?
– Nej, det gör det inte. Det finns kravet att de ska ha en bra arbetsmiljö. En sak som vi är väldigt rädda för är att gå in och detaljstyra för mycket, för gör vi det så blir det nästan motsatt effekt, då detaljstyr man vissa saker och så säger man att det stod inte med – utan vi försöker mer och mer funktionsupphandla så att man sätter mål och sådant för att det ska bli bra.
Hanna Strömbom