Hur stort är problemet med Postnord?
– Väldigt stort, och dessutom är min bestämda uppfattning att problemet senaste åren ökat kraftigt i omfattning. Det här drabbar självklart anställda på Postnord som möter kundernas missnöje fast de ofta saknar möjlighet att utföra sina jobb på rätt sätt. Men det här drabbar ju också oss alla, som inte kan lita på att viktig post kommer fram när den ska. Jag blir rasande av att prenumeranter på ETC-tidningarna tvingas vänta flera dagar extra på sin tidning. Det är oacceptabelt. Därför måste vi agera, både journalistiskt genom att granska vad som egentligen händer och företagsmässigt genom att erbjuda prenumeranter andra alternativ.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Vad är det för alternativ?
– ETC följer två spår. Vi ska under hösten se till att fler prenumeranter får ta del av morgonutdelning. Så många som möjligt. Dessutom skärper vi till vårt digitala erbjudande rejält. Inte bara att vi i höst blir klara med utvecklingen av en helt ny läsupplevelse som fungerar lika bra på mobil som på dator, utan även att vi från och med nu erbjuder en surfplatta för den som tecknar prenumeration på Dagens ETC och ETC Göteborg. Den som vill läsa på papper ska få sin tidning utan försening. Den som vill läsa digitalt ska erbjudas något extra. I grunden handlar det om att vi vill ta hand om våra betalande prenumeranter.
Vems fel är det att det blivit så här?
– Ja, inte är det din brevbärares. Katastrofen kan inte heller bara förklaras med att mängden brev minskar. Det här handlar om usel politisk styrning och en företagsledning som verkar ha en inbyggd spärr mot att fatta beslut som gynnar allmänheten. Det är sorgligt.