BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Branschen är mycket stressig. Du är stressad för att få kunder, får du inte kunder blir du stressad för det. När du fått en beställning stressar du till kunden och stressar sedan för att lämna av kunden, säger Wrishmin Mangal som arbetat som taxichaufför sedan 1996.
Bygger upp ett nytt företag
I dag jobbar han och Peter Persson för ett nytt bolag som de vill etablera på Skånes redan överetablerade marknad. Det heter Sveataxi Skåne och är ett dotterbolag till Taxi Stockholm som är relativt unikt i landet eftersom det ägs av åkarna själva och styrs genom en ekonomisk förening. De var Peter Persson och Wrishmin Mangal som själva tog kontakt med Taxi Stockholm och fick dem intresserade av att starta i Skåne. De började köra sina första turer i oktober och är nu runt 30 bilar anslutna.
– De står väldigt mycket för schyssta villkor och försöker få branschen att ingå i svenska modellen vilket är precis det vi strävar efter. Vi som sitter i bilarna ska kunna leva på våra löner och inte behöva jobba 13 timmar per dygn, sex dagar i veckan. Vi ska kunna överleva och försörja en familj på en 40-timmarsvecka eller i alla fall en 50- eller 60-timmarsvecka, säger Peter Persson som började som taxichaufför 2002.
Han lärde känna Wrishmin Mangal när de båda arbetade för Taxi Skåne, ett bolag som utsågs till Sveriges bästa vid två tillfällen i slutet av 2000-talet. 2015 köptes det upp av ett amerikanskt riskkapitalbolag och började drivas av Cabonline. Då blev det problem. I en granskning gjord av Sydsvenskan 2016 vittnade flera chaufförer om hårt rationaliserade telefonväxlar, dumpade färdtjänstpriser och närmast slavlika arbetsvillkor för de anställda. Peter Persson och Wrishmin Mangal var två av de som ställde upp på intervju för tidningen. Då hade de redan fått sparken efter att ha startat en oberoende åkarförening och slagit larm till Cabonlines ledning.
– Cheferna sa till oss att de inte ville ha att göra med föreningen över huvud taget, och det blev en väldigt konstig situation för oss. Som åkare är vi både arbetstagare och arbetsgivare eftersom vissa av oss har en del chaufförer anställda. Vi faller mellan stolarna och kan inte vända oss till Transportarbetareförbundet eftersom de bara är intresserade av arbetstagarna, säger Peter Persson.
Riktar in sig på företagskunder
Sveataxi Skåne riktar medvetet in sig på företagskunder som är en av de mest lönsamma kundgrupperna i branschen. Högst tryck är det på morgnar och kvällar då affärsresenärerna ska till och från flygplatser och tågstationer. Överetableringen och fusket i taxibranschen är utbrett över hela landet, och det har fått särskilt stor uppmärksamhet i Malmö och Skåne genom granskningar i Sydsvenskan och flera andra lokala medier. Peter Persson och Wrishmin Mangal berättar att det närmast är rutin att de stora bolagen lägger rena underbud för att ro i land färdtjänstavtal med kommunerna. Ju större volymer de har desto fler åkare kan de ansluta. Och att vara ansluten åkare till ett storbolag som Cabonline kostar 15 000 kronor i månaden.
– Problemet är strukturen. Bolaget äger rätten att skriva avtal med kommunen som är slutkund. Sedan är vi åkare som egenföretagare. Vi har ingen talan i avtalen vilket gör att man kan dumpa priserna hur mycket som helst, säger Peter Persson.
– Vilka är förlorarna? Jo de som sitter i bilen och arbetar i 13 timmar i sträck för att få ekonomin att gå ihop. Och de som betalat skatt i 45 år, alltså äldre människor som har rätt till en grundtrygghet, säger Wrishmin Mangal.
De menar att en färdtjänsttur i värsta fall kan innebära en ren förlust för den enskilde åkaren, och därför försöker många ducka just sådana körningar. Kommunerna borde ändra rutinerna vid upphandling av färdtjänst, menar Peter Persson.
– Jag berättade för kommunalrådet i Malmö att det skulle vara väldigt bra om man i anbudsförfrågan också lägger in att vi åkare också godtar bolagets anbud. Då kan man inte sitta och tacka nej till turerna och brukare får inte stå och vänta en halvtimme-timme.
Avreglerades 1990
Svenska taximarknaden avreglerades 1990. Innan dess fanns prisreglering och tak för hur många bilar som fick finnas på en ort. I dag råder fri etableringsrätt vilket har lett till en explosion av antal bolag och kraftigt dumpade priser, visade en granskning från Transport 2015. Peter Persson och Wrishmin Mangal vill inte nödvändigtvis tillbaka till 80-talets dagar, men de menar att bilar och priser måste regleras på något sätt om branschen ska bli socialt hållbar.
– Om du har ett körkort i Sverige så säger de ”varsågod och kör”. Och vad betyder fri prissättning? Att förtroendet som ska finnas mellan oss och kunden inte finns eftersom någon kör en sträcka för 49 kronor, en annan kör samma sträcka för 120 kronor och en tredje för 500 kronor. Förtroendet är helt borta, säger Wrishmin Mangal.