Enligt en studie från Massachusets institute of technology, MIT, dödar utsläpp från flygplan 10 000 personer om året, varav cirka 2 000 dödsfall orsakas av föroreningar som släpps ut under starter och landningar.
Christer Johansson, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet och analytiker för Östra Sveriges luftvårdsförbund, säger dock att flygplan inte är den huvudsakliga anledningen till att flygplatser ofta överskrider de gränsvärden som finns.
– Det är främst trafiken till och från och markfordon i flygplatsområdet som kan orsaka problem.
Detta gäller framför allt när fungerande infrastruktur med tåg och annan kollektivtrafik inte fungerar – ungefär 80 procent av Bromma-passagerarna åker personbil eller taxi till flygplatsen, enligt Stockholms Miljöförvaltning. Christer Johansson säger också att det är osäkert vilka hälsoeffekter andra föroreningar, som de små nanopartiklar som släpps ut av jetmotorer, kan ha.
– Det finns höga halter av sådana partiklar inne i flygplansområdet på flygplatser som Arlanda, Heathrow och Los Angeles flygplats, men det är bara i Los Angeles som man har studerat spridningen utanför det området.
Anledningen till att det sällan studeras är att det inte finns några gränsvärden för hur mycket nanopartiklar som får finnas i luften, säger Christer Johansson.
– Mätningar och undersökningar görs oftast i anslutning till existerande gränsvärden. För att nanopartiklarna ska studeras måste någon ta initiativ till och bekosta sådana studier, vilket det sällan finns motiv för eftersom de flesta flygplatserna ligger utanför städer.
Är det rimligt att fortsätta driva flygplatser mitt i städer när vi vet så lite om partiklarna som sprids?
– Osäker är man ju, men det är å andra sidan väldigt dåligt med hälsostudier som kan motivera en stängning.
Barns minne försämras
Det största orosmomentet med Bromma flygplats, liksom många andra flygplatser, är dock bullernivån. Studier som utförts vid många flygplatser, inklusive Bromma, visar att bullret är ett störande moment för alla som bor i närområdet och att sömnstörningar är vanliga.
Staffan Hygge, professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle, har även studerat flygplansbullers påverkan på barns minne, uppmärksamhetsförmåga och inlärning.
– Vi tittade på barn som bodde nära Münchens gamla flygplats, som låg i utkanten av stadskärnan och barn som bodde nära den nya under tiden när de stängde den gamla och öppnade den nya. Till exempel blev barnens långtidsminne och läsförmåga sämre när en flygplats öppnade i närheten och resultaten förbättrades bland barnen som bodde nära flygplatsen som stängdes.
Effekter på barnens kardiovaskulära system, stressnivå och livsstandard påverkades också negativt när de bodde nära en öppen flygplats, enligt Hygges studier.
Även vid Imperial college i London har forskare kunnat koppla bullret från Heathrow till en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar som hjärtinfarkt och stroke bland de som bodde tillräckligt nära flygplatsen för att utsättas för buller.
I en studie av människor som bodde i olika delar av London mellan 2001 och 2005 visade det sig att risken att de som upplevde de högsta bullernivåerna skulle läggas in på sjukhus på grund av stroke, hjärtsjukdom eller andra kardiovaskulära problem var 10–20 procent högre än den var bland de som inte bodde nära flygplatsen. En studie från Harvarduniversitetet tyder på att risken för sjukdomarna ökar med 3,5 procent varje gång ljudnivån höjs med tio decibel.
”Tillhör det förflutna”
Eva Franchell tycker att det är självklart att Bromma flygplats bör stängas.
– Ja, del tycker jag inte att vi ska ha flygplatser mitt i städer och dels skulle man kunna bygga många bostäder i Bromma.
Hon påpekar att Bromma flygplats inte byggdes som en cityflygplats.
– Staden har vuxit omkring och kommit närmare flygplatsen. Men visst tillhör cityflygplatser det förflutna.
Vad tycker du ska göras med Bromma flygplats trafik?
– De som flyger långt kan såvitt jag förstår i alla fall delvis beredas plats på Arlanda. Sedan måste vi få ordning på tågtrafiken, det är tåget som blir den bästa ersättningen. Jag förstår inte att det idag finns folk som flyger till Göteborg.