Det är kväll i Malmö och Hugo Klein, som är föreståndare för stadens synagoga, bestämmer sig för att följa vännen Shneur Kesselman hem trots att det innebär en omväg. Shneur Kesselman är judiska församlingens ortodoxa rabbin och går klädd i traditionella svarta kläder, hatt och skägg. Han blir ofta trakasserad och kriget i Gaza har förvärrat situationen ytterligare. Tidigare på dagen har någon i en förbipasserande bil kastat en tändare på vännerna och på väg hem händer det igen. Hugo Klein berättar hur någon kastade en flaska som sedan krossades mot en husvägg strax bakom dem. Dessutom skreks det ”fucking judar”.
– Det var hemskt. Jag har gått med rabbinen många gånger, och folk har skrikit, spottat och kastat äpplen men den här gången blev jag ordentligt rädd. Vi hade kunnat bli skadade och nu undrar jag bara om det kommer eskalera, säger han.
Antisemitism tolereras
Händelsen som inträffade den 2 augusti i år är en av flera som skett i Malmö under senare tid. Bland annat har sten kastats mot stadens synagoga, tre fönster krossades. Både Skånepolisens hatbrottsutredare och judiska församlingen ser en tydlig koppling till det pågående kriget i Mellanöstern. Samtidigt som Israels bomber fallit över Gaza har judiska Malmöbor mött hot och hat i sin hemstad.
– Många kan inte skilja på vad staten Israel gör och på den judiska befolkningen i Malmö och judehatet som finns latent får luft under vingarna, säger Fred Kahn som är ordförande för judiska församlingen.
Enligt Fred Kahn har problemen tilltagit.
– När jag växte upp i Malmö kom hotet från nazisterna och då svarade samhället med kraft. Nu uttalas samma antisemitism men från andra grupper utan att någon reagerar.
Fred Kahn berättar att församlingen i Malmö har fått se sitt medlemsantal halverat under senare år och tror att hoten är en av förklaringarna. Numer samlar församlingen cirka 500.
– Unga judar har alltid flyttat från staden, vilket är normalt, men det som är nytt är att de inte kommer tillbaka, säger han och berättar att församlingens unga medlemmar märker av den ökande antisemitismen ännu mer än han själv.
– Attityderna är som värst på sociala medier där unga är och de etablerade medierna slätar över dem. När Stefan Löfvens kommentarsfält på Facebook svämmade över av judehat kallade Sveriges radio det för kritikstorm istället för antisemitism, säger han.
Vill inte använda kippa
Hugo Klein är fortfarande skärrad över flaskattacken för två och en halv vecka sedan och är kritisk till att polisen inte erbjuder den judiska befolkningen i Malmö ett bättre skydd. Han tycker att rabbinen borde få poliseskort vid sabbat och att synagogan skulle bevakas. Han har heller inte fått någon information om polisutredningen.
– Vi kunde lämna fullständigt registreringsnummer på bilen, men jag befarar att det ändå inte kommer leda någon vart, säger han.
Hugo Klein berättar att han själv valt bort att använda judiska symboler i Malmö. Det skulle bara skapa problem.
– Är jag i Israel eller i judiska kvarter i London har jag kippa, men aldrig i Malmö. Jag bor i centrum och här finns många som inte skulle gilla det och jag vill inte ha bråk, säger han.
Hugo Klein är inte ensam om att undvika judiska symboler och idag hålls ännu en kippavandring i Malmö för att uppmärksamma problemet. Fred Kahn är glad över att fenomenet nu spridit sig till både Stockholm och Köpenhamn.
– Det är bra, antisemitismen är inget Malmöproblem även om den kanske märks mer här än i Stockholm och Göteborg för att staden är mindre och beröringsytorna fler.
Vad betyder kippavandringen för dig?
– Att vi måste visa att man ska få klä sig som man vill oavsett om det handlar om kippa, hijab eller kors.