BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det finns redan en rad olika hybrider att välja mellan på marknaden och flertalet tillverkare har även renodlade elbilar på marknaden. Bilarnas olika grader av elektrifiering styr påverkan på miljön. De helt elektriska bilarna har inga utsläpp när de körs, deras utsläpp beror på hur elen produceras. I andra änden av elbilsspektrat finns milda hybrider. De drivs i huvudsak med en förbränningsmotor, men har bara något minskade utsläpp på grund av en kompletterande elmotor som minskar bränsleförbrukningen.
Fossila bilar som rökning
Gordon Strömfelt förespråkar starkt den renodlade elbilen. Han köpte sin första 2012 och har nu inhandlat sin fjärde i raden. Han är engagerad i Gröna bilister och jobbar med utveckling av elfordon och laddinfrastruktur, så han är definitivt mer teknik- och bilintresserad än genomsnittet. Han jämför sitt val att byta från fossilbil till elbil med sina föräldrars val att sluta röka på 70-talet.
– Jag funderar på vad vi lämnar efter oss till våra barn. Mina föräldrar rökte när jag var barn, men när det började gå upp för dem vad det innebar för mig och min syster så slutade de. Jag gick över till eldrift av samma anledning, säger Gordon Strömfelt som nu själv har tre barn.
"Har du råd att köpa en ny bensinbil så kan du lika gärna köpa en ny elbil, med den låga driftskostnaden."
Han pendlar dagligen från hemmet i Stenungsund till sin arbetsplats på Lindholmen och laddar vanligtvis bilen hemma. För en dags pendlande på totalt cirka åtta mil blir elkostnaden ungefär 20 kronor. Även om nypriset är högt, så ser han kostnaden för en elbil som jämförbart med fossilbilar.
– Du måste ha mycket pengar om du ska äga en bil i dag. Har du råd att köpa en ny bensinbil så kan du lika gärna köpa en ny elbil, med den låga driftskostnaden, säger han och nämner att det även finns en del elbilar att leasa.
Kräver mer planering
Gordon Strömfelt känner aldrig någon räckviddsångest, ett uttryck han tror snart kommer att får bereda plats för ord som ”laddfika” och ”laddgata”. Men långresor kräver mer planering än resor med en fossilbil.
– Sitter du i en bensinbil och bensinlampan tänds så svänger du bara in på närmaste mack, i en elbil så får man planera lite i förväg. ”Ja då tar vi ett laddstopp där och passar på att käka någonting”, vi äter eller handlar, säger han och tillägger att det inte fanns så många laddare när han började köra elbil 2012, men att det nu finns snabbladdare längs alla större vägar i södra och mellersta Sverige.
Kranskommunerna kring Göteborg har flera olika satsningar på gång, exempelvis har Mölndal och Ale elbilspooler, Lerum har nyss satt upp fler publika laddstolpar och i Lilla Edet ska hemsjukvården köra elfordon. I Göteborg är det i dagsläget möjligheten att ladda bilen där den står länge, som vid hemmet eller arbetet, som efterfrågas mest enligt Trafikkontoret. De bilar som finns laddas oftast just hemma hos ägaren, som då ofta också äger en villa eller ett radhus.
Ta fram investeringsplaner
Inom kommunen är det det kommunala parkeringsbolaget, Göteborg energi, Älvstranden utveckling och fastighetskoncernen Framtiden som har ansvar för att hjälpa elbilägarna. Enligt Marja-Leena Uitto Adolfsson, enhetschef på trafik och hållbara transporter i Göteborgs stad, så behöver bolagen nu ta fram investeringsplaner och strategier för att möta det ökande behovet av laddningsmöjligheter.
– Det kan handla om att erbjuda betallösningar som möjliggör för intresserade fordonsägare att välja elfordon, exempelvis genom att erbjuda förhöjd månadshyra för parkering under en längre period snarare än att kräva betalt direkt vid investeringstillfället. Man kan också behöva bygga fler laddpunkter i ett urval parkeringsytor för att kunna erbjuda laddning till nya kunder.
Berätta när du köper elbil
Före sommaren uppmanade Göteborgs parkeringsbolag kommuninvånarna att höra av sig om det finns ett intresse för boendeladdning, där efterfrågan är störst kommer de att börja bygga ut infrastrukturen.
– Berätta för oss när du ska köpa dig en elbil och har en p-plats, alltså redan är kund. Vi har hundra intresseanmälningar och kommer att bygga ut efter behov, sa Maria Stenström, vd Göteborgs stads parkering i Almedalen förra veckan.
"Omställningen till elbilar kommer inte gå över en natt."
Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) tycker att utvecklingen kring elektrifieringen i Göteborg är väldigt spännande, både Volvos besked i förra veckan och utökningen av eldriven kollektivtrafik. Hon ser att väldigt mycket händer väldigt snabbt och att det är stor skillnad sedan hon själv körde truck på Torslandaverken på 80-talet och hela Hisingen sågs som en miljökatastrof.
– Laddinfrastrukturen har på allvar börjat byggas ut nu. Mer måste göras, men utveckligen går åt rätt håll. Omställningen till elbilar kommer inte gå över en natt, men vi har kommit till något sorts genombrott nu, säger hon.
Enligt Ann-Sofie Hermansson är stadens politiker ense i stora drag om satsningen på elen. Hon tror att de kan driva utvecklingen framåt genom att stadens olika bolag samverkar på liknande sätt som med elbussarna.
– I vissa delar kanske det ska vara elektrifierad kollektivtrafik, men i andra delar så får elbilen en naturligare roll. Det finns människor som alltid kommer att behöva bil, men då ska vi se till så att den är en bra del i mobiliteten, både effektiv och miljövänlig.