Staffan Granér är deltidsboende i Bredsjö och mediekordinator för föreningen Ship to Gaza som arbetar för att häva den israeliska och egyptiska blockaden mot Gazaremsan. Ship to Gaza polisanmälde i november fyra israeliska befälhavare för kapning, grov misshandel, grovt rån, olaga frihetsberövande och grovt olaga hot riktat mot svenska medborgare och svensk egendom
– Jag utgår från att det svenska rättsväsendet följer svensk lag och inleder en rättsprocess mot de fyra befälhavarna, säger Staffan Granér.
Polisanmälan riktar sig mot två tillfällen då fartyg tillhörande Ship to Gaza blivit överfallna och kapade på internationellt vatten innan de nått den av Israel proklamerade zonen där deras blockad mot Gazaremsan träder i kraft över havet. Staffan Granér jämför den israeliska krigsmaktens attack med de piratangrepp som sker vid Afrikas horn.
– Skillnaden är att den israeliska militären inte är ute efter pengar utan har andra syften, säger Staffan Granér.
Blockaden mot Gazaremsan verkar över hav, land och luft. Enligt Staffan Granér är den enda möjligheten att bryta blockade utan att ge sig in på ett annat land territorium att göra det över havet. Ship to Gaza har sedan 2010 försökt att göra det genom att segla mot Gazaremsan vid tre tillfällen utan att någon av gångerna nå den av Israel proklamerade zonen som inleder blockaden över havet. 2010 attackerade israelisk militär på internationellt vatten den konvoj där de deltog och nio personer ombord på ett av fartygen dödades och ett femtiotal skadades allvarligt. 2011 utfördes sabotage mot Ship to Gazas fartyg när det låg i grekisk hamn och när det blivit reparerat för fortsatt färd förbjöd de grekiska myndigheterna fartyget att lämna hamnen helt i strid mot internationell rätt enligt Staffan Granér. 2012 kom de med skonaren Estelle närmare blockadgränsen än vid något av de tidigare tillfällena, men den israeliska militären kapade fartyget på internationellt vatten 38 sjömil från Gazaremsans kust.
– Estelle hålls kvar i Israel och står under hot att konfiskeras. Vad som hänt med lasten bestående av bland annat cement, handikapphjälpmedel, barnmorskeutrustning, olivträd och arabiska barnböcker vet vi inte. Detsamma gäller de kameror, datorer och andra privata tillhörigheter som togs vid kapningen 2010. Vi ser det som grovt rån som genomfördes med hjälp av grov misshandel och grovt olaga hot. Dessutom sattes besättning och passagerare i israeliskt fängelse vilket är det samma som olaga frihetsberövande utfört på internationellt vatten, säger Staffan Granér.
Eftersom de anmälda brotten skedde på internationellt vatten som där inget enskilt lands lagar gäller så ska svensk lag skydda de svenska medborgare och den svensk egendom som blivit utsatt för brottslighet. Det är därför Ship to Gaza polisanmäler de fyra israeliska militärer de anser bär det yttersta ansvaret för kapningarna och följderna av dessa till havs.
– Vi förväntar oss att svensk domstol ska inleda en förundersökning, åtala och döma dessa fyra militärer. Även om de aldrig dyker upp till domstolsförhandlingarna så skulle straffen ändå bli kännbara om de döms eftersom de skulle bli internationellt efterlysta. De fyra skulle aldrig kunna lämna Israel ifall den internationella efterlysningen efterlevs, säger Staffan Granér.
Även om Ship to Gaza arbetar för att få ihop tillräckligt med pengar och resurser för att kunna segla mot Gazaremsan en fjärde gång är de samtidigt engagerade i ett projekt som går ut på att bryta blockaden inifrån. Ett palestinskt fiskefartyg håller på att byggas om till ett lastfartyg inne i Gaza.
– Om fartyget lyckas segla ut ur Gaza med en liten men symboliskt viktigt last som betalas av utländska köpare som då blir ägare av den, har exporten från Gazaremsan kommit igång. Vi hoppas kunna kasta loss från hamnen i Gaza sent i vår, säger Staffan Granér.