Senaste veckan har nämligen varit en virtuell mardröm för undertecknad, som började med att en gammal bekant hörde av sig via Facebooks messenger för att be om hjälp. Han deltog i en onlinetävling om att utnämnas till ”årets influencer” och behövde tio fler röster för att vinna. Jag kunde hjälpa genom att rösta via en länk och identifiera mig genom Instagram eller mejlen.
Godtroget klickade jag på länken, knappade in koden till Instagram-kontot och fick en bekräftelse i form av grön bock. Dagen därpå var Insta-kontot inte längre mitt. Kaparen hade lurat brallorna av mig och basade nu över all min information på plattformen. Bilder, minnen, kommentarer, hela min profils trovärdighet – inget var längre under min kontroll.
Genom vänner och familj fick jag veta att ”jag” numera tipsar mina följare om att följa en Bitcoin-profil, där man kan investera pengar. Mina bilder läggs ut i inlägg och händelser med falsk information om att den som satsar 2 000 euro snabbt kan tjäna det tiodubbla. ”Följ bara länken”. Mitt konto består av nära 4 000 följare och når flera tusen i veckan. Allt som krävs är att några stycken tror att informationen kommer från mig för att kaparen ohederligt ska tjäna sina pengar. En stilla bön för att inte en kotte går på detta.
Företaget Meta som äger bland annat Facebook, Instagram och Whatsapp går inte att få tag på. Hjälpcentrets på förhand nedtecknade råd för hur man får tillbaka sitt konto är otillräckliga och när alla vägar är prövade, och hackaren fortfarande sitter med trumf på hand, finns bara en sak att göra: acceptera att profilen inte längre är min och hoppas att mina följare inte blir lurade på samma sätt som jag.
Sociala medier-jättarna har lyckats med konststycket att trollbinda världsbefolkningen och få oss att frivilligt ge ifrån oss kontrollen över den digitala identiteten. Först när någon stjäl den virtuella personan blir det tydligt hur mycket trovärdighet och information man blint har avskrivit sig.
Inte ens när info om kapningen når en faktisk person, som tar hand om missbruk i appen, blir jag hjälpt eftersom jag har ”hört av mig genom fel kanal”. Direkt tillbakavisad till hjälpcentret där ”hjälpen” är otillräcklig. En polisanmälan ledde inte heller någonstans.
Företaget tjänar miljarder på att vi uppehåller oss på deras plattformar, men vi är inte deras kunder, utan själva utbudet. Om en tjänst är gratis är det användarna som är varorna. Förmodligen är det därför det inte satsas på kundservice.
Aftonbladet råkade i förra veckan ut för en annan sociala medier-jättes ignorans. Elon Musks X varnar den som försöker följa en länk till tidningens granskning om Tesla – som köper glimmer från en gruva på Madagaskar där barnarbete förekommer. Musk, som även äger Tesla, kan alltså använda makten han besitter till att censurera fria medier om han inte gillar innehållet. Det är dock inte klarlagt vad som ligger bakom varningen på plattformen, företaget har gjort sig otillgängligt för mediernas frågor.
Och så har vi det min första text för Dagens ETC avhandlade; polariseringen mellan människor, delvis skapad av filterbubblor i sociala medier:
”I Netflix-dokumentären ’The social dilemma’ förklarar Tristan Harris, tidigare designetiker på Google, att den teknologiska inställningen bakom vår tids virtuella polarisering kalkylerar vad vi tycks vilja konsumera, skräddarsyr våra feeds och därmed vilka artiklar som poppar upp i våra flöden. ’Var och en är som i en egen Truman show-värld, med egna verkligheter och fakta’, menar Harris.”
Sammanfattningsvis är det rätt mycket vi betalar för att ha fri tillgång till information och möjlighet att snabbt nå ut till fler än vad vi kan göra analogt.
Frågan är bara om det ska kunna fortsätta så här. Hellre en betaltjänst där företagen kan ställas till svars, än att stå maktlös inför revolutionerande samhällsförändringar som ytterst har potential att sätta hela demokratin ur spel.
Vi medborgare måste börja ställa krav på de som tillhandahåller digitala verktyg, som idag är en självklar del av världssamhällenas infrastruktur, och vägra vara varorna miljardföretagen skor sig på.
Med detta tackar jag för tre fina år på Dagens ETC och önskar god jul och gott nytt år!