BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– En bra bild sätter igång salivutsöndringen och gör oss sugna på att smaka på det vi ser. Eftersom i princip alla har en kamera i sin mobil så är det idealiskt för en restaurang om bilder av deras måltider sprids i så många kanaler som möjligt. Då är det viktigt att både det som ligger på tallriken och omgivningen lämpar sig för att ta så bra bilder som möjligt.
– Privata bilder på coola måltider på coola restauranger blir den viktigaste reklamkanalen, säger Johan Swahn som också är är forskare vid Örebro universitets Sense Lab vid Restaurang- och hotellhögskolan.
Satsar på olika ljussättningar
Han berättar att den vegetariska restaurangkedjan by Chloe i New York och Los Angeles har gått ut med att de ska ha den bästa vegetariska burgaren i världen. Den mest fotogeniska alltså, så att gästerna sprider bilderna över världen. Och på köttrestaurangen Dirty Bones i London går det att boka bord med olika ljussättningar för kunna ta optimala Instagrambilder. När bilderna sedan ligger ute väntar en matupplevelse i tre steg för den krogsugne som är på Instagram, först ser hen bilden som gör att restaurangen där den är tagen blir intressant att besöka. Redan då har en förväntan byggts upp och steg två är att ta sig dit och beställa maten. Att äta maten är trots allt måltidsupplevelsen höjdpunkt, påpekar Johan Swanh. Steg tre är att matgästen lägger ut egna bilder på måltiden som inspirerar andra att bestämma sig för att gå till just den restaurangen. Det hela blir något av ett självspelande piano för den krögare som lyckas få sina gäster att sprida bilder av sin restaurangupplevelse.
”En bättre matupplevelse”
– Att fotografera maten innan ger en bättre matupplevelse. Det blir något av en ritual där gästen letar efter den bästa kameravinkeln och det gör att hen tar in maten i hjärnan innan den hamnar i munnen, förklarar Johan Swahn.
– Framtidens marknadsföring kommer att till stor del ske på sociala medier, fortsätter han.
Även för livsmedelsbutikerna blir sociala medier allt viktigare. Johan Swahn visade en bild på engelska motsvarigheten till Ica, Sainsbury’s, nya äggkartong som är specialdesignad för att passa Instagram.
– Kartongen är i en blå nyans som gör att skalen ser bra ut på bild. Dessutom forskar man på att få fram den mest optimala gula nyansen för att gulan ska se så bra ut som möjligt när äggen ska ätas, och innan dess tas bild på, säger han.
Bakom hörnet väntar dock nästa trend inom matupplevelsen. Det pågår forskning för fullt i Silicon Valley hur VR, virtual reality, och AG, augmented reality, ska bli en viktig del av vårt ätande.
– Det går ut på att lura hjärnan att maten vi stoppar i munnen inte smakar som den faktiskt gör. På så sätt kan vi äta mer nyttigt utan att avstå från det vi verkligen gillar. Att få till exempel ett rågbröd att smaka som fet smaskig pizza är vad forskarna försöker få till med hjälp av VR-glasögon och AG-teknik, säger Johan Swahn.
Förutom sociala medier och VR och AG berättade han om andra mer jordnära trender som kommer inom restaurangvärlden. En av dessa är waste, skräp på svenska, som går ut på att tillreda delar av råvaror som i dag slängs.
– Till exempel genom att göra morotsblasten smaklig, säger Johan Swahn.
Kockar och forskare trendsättare
En annan trend är att gå tillbaka till de ursprungliga smakerna, hur maten ska tillagas för att få fram den äkta smaken. Och en tredje trend är att tillreda maträtter som bygger på vad som går att odla naturligt, vad jorden klarar av att producera.
– Det är kockarna ihop med forskarna som är de självklara trendsättarna i den här utvecklingen, säger Johan Swahn.
Fotnot: Virtual reality innebär att personer med hjälp av speciella glasögon upplever en virtuell värld i stället för den verkliga och augmented reality innebär att verkligheten förstärks genom bilder i glasögon, på mobiltelefoner eller läsplattor.