Då slog det Paavo Ruokojärvi att det där var något som han, tillsammans med andra frivilligkrafter, skulle kunna hjälpa till med.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Körkort är numera en klassfråga – man är beroende av om föräldrarna har körkort och bil. Om du är född på rätt ställe, av rätt föräldrar, så blir det lättare för dig att få ett körkort. Men om man är född av fel föräldrar, eller har kommit till Sverige i fel läge – då blir det inget. Jag anser att körkortet ska återerövras av folket, säger Paavo Ruokojärvi.
I en liten pendlingskommun som Robertsfors kan ett körkort vara avgörande för att få arbete. För Freweyni Berhe, en av föreningens medlemmar, spelar möjligheten att kunna köra bil en stor roll för hennes framtid – hon vill helst bli yrkeschaufför.
– Det är jätteviktigt för mig att ha körkort. När man bor här kan det dessutom vara svårt att ta sig till Umeå om man inte själv kan köra, säger hon.
Ser sig som läxhjälp
I dag har Ideella körkortsföreningen vuxit till att omfatta cirka 25 medlemmar. Tanken är att alla som behöver, ska få möjlighet till privat övningskörning. Upplägget är enkelt: den som vill övningsköra måste bli medlem i föreningen, ha körkortstillstånd och dessutom vara elev på en vanlig körskola. Uppfyller man de kraven, får man använda föreningens bil och öva tillsammans med någon av de 15 handledare som också är anslutna. Den som övningskör betalar bara för bensinen, oftast en tankning för ungefär 75 kronor.
– Vi är ingen körskola, utan en ”läxhjälp”. Handledarna arbetar helt ideellt, understryker Paavo Ruokojärvi.
Ideella körkortsföreningen ser gärna att fler följer i deras fotspår. Paavo Ruokojärvi säger att de har kontakt med intresserade från andra kommuner, som Klippan och Mölndal, som vill ta efter modellen. Föreningen diskuterar även samarbeten med organisationer som Tillsammansskapet och Hela Sverige ska leva.
Krävs tillstånd?
Men föreningen har nu hamnat i en bitter strid med Transportstyrelsen. I höstas fick myndigheten in en förfrågan om huruvida Ideella körkortsföreningens verksamhet verkligen var tillåten – är den ändå inte att betrakta som en tillståndspliktig trafikskola? Transportstyrelsen öppnade ett ärende i frågan och begärde in uppgifter från föreningen. Efter ett par månaders utredning kom myndigheten med svaret att de inte kan avgöra om verksamheten faller in under lagen om trafikskolor. Om föreningen skulle växa, talar mycket för att den blir en tillståndspliktig verksamhet, men säkrare än så kan inte Transportstyrelsen bedöma saken.
Paavo Ruokojärvi är minst sagt frustrerad. Han vill veta var gränsen går – exakt när förvandlas frivilligkrafters hjälp med övningskörning till en trafikskola som kräver tillstånd och anställda lärare? I måndags träffade han representanter från Transportstyrelsen för ett klarläggande, men han gick från mötet ännu mer förbannad.
– Jag vill ha raka besked om vad det är som avgör. Men de kan ju inte svara, de kommer bara med en massa otydligheter och snömos. De måste väl själva veta vad som är tillståndspliktigt och inte!
Paavo Ruokojärvi har nu dragit saken till sin spets genom att själv polisanmäla föreningens verksamhet. På det viset hoppas han kunna nå klarhet om han och föreningen begår lagbrott.
– Vi måste få veta om det som vi gräsrötter gör är lagligt eller inte. Om vi inte får veta, så vågar folk inte ställa upp och vara med på det här. Men fram tills vi får besked, kommer vi att köra på som vanligt.