Så skrev utbildningsföretaget Academedia i juni när de meddelade att de slutfört köpet av förskolorna Backen, Höjden och Skogen. Summan de fick betala är inte offentlig, men enligt källor med insyn i processen ska det röra sig om 16 miljoner kronor.
Och att Eva Nyberg gjort ett fantastiskt jobb med att utveckla sina förskolor kan flera tidigare anställda intyga. Frågan de ställer sig är om inte hennes fokus mer låg på att höja förskolornas marknadsvärde än på att bedriva en fantastisk förskoleverksamhet.
När hon i egenskap av dåvarande enhetschef för Hammarbyhöjdens förskolor 2002 köpte förskolorna av Stockholms stad betalade hon 260 000 kronor, för inventarier och utrustning. Att 13 år senare sälja för 16 miljoner kronor motsvarar en årlig värdeökning på 37 procent, en avkastning som i de flesta andra branscher skulle benämnas som fantastisk–eller möjligen orimlig, beroende på utgångspunkt.
– Hon hade verksamheten i ett järngrepp. Hon var en duktig entreprenör men det kändes mer som att hon drev ett vanligt företag än att det var barnverksamhet hon sysslade med, säger Jakob Fjällström, som under flera års tid arbetade på en av förskolorna och nu är en av dem som är väldigt kritisk till delar av verksamheten.
”Det fanns en tystnadskultur”
När Dagens ETC pratar med honom berättar han inte bara om låga löner, utan också om dyra inköp från Svenskt Tenn och Iittala.
– Efter att ha jobbat där i fyra år och gått upp totalt någon tusenlapp tror jag att jag till slut hade någonstans kring 15 000 i heltidslön–före skatt. Samtidigt gick Eva Nyberg och köpte inredning från dyra designbutiker. Det var tydligt att hon satsade mer på yta, på hur allt skulle se ut, än på oss anställda, säger Jakob Fjällström.
En annan sak Jakob Fjällström säger att det ofta sparades in på var vikarier, vilket han själv var anställd som i flera år.
– Då fick vi lösa det själva. Stämningen som förmedlades var att alla skulle göra sitt bästa om det saknades personal. Det var som att det blev vårt individuella ansvar om någon blev sjuk. En annan konstig grej är att den som jag gick som vikarie för jobbade kvar på exakt samma avdelning som jag, säger han.
Samma känsla av personligt ansvar för verksamheten återkommer när Jakob Fjällström berättar om den allmänna stämningen på arbetet. Ingenting fick kritiseras. Och om missnöje ändå luftades blev det snabbt dålig stämning. När det började skrivas om förskolan i media ska Eva Nyberg ha förklarat för de anställda hur de skulle svara på eventuella frågor. Ordern var att ge sken av en blomstrande och friktionsfri verksamhet.
– Det fanns en tystnadskultur. Vi unga pratade med varandra ändå, men de äldre vågade nog inte, säger han.
Och just bland unga, tidigare anställda har Dagens ETC hittat fler kritiska röster.
– På min avdelning behövde vi sällan vikarier, så det problemet upplevde inte jag. Och så vill jag poängtera att det inte sparades på barnen, det var absolut inget de led av. Men annars har jag exakt samma bild. Det var låga löner, dyr inredning, mycket outbildad personal, en känsla av att ha munkavle och ett spritt missnöje som det bara viskades om, säger ytterligare en före detta anställd, som vill vara anonym, och luftar samma misstanke som Jakob Fjällström om att det var viktigt att visa upp en snygg och polerad yta.
– Eva Nyberg svassade runt i sina designkläder och var sällan på golvet med oss andra. Så ja, många fattade nog vad hon var ute efter, säger hen.
”Följer självklart kollektivavtalen”
Vad gäller kritiken mot den tidigare ledningen säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på Academedia, att de inte känt till någon sådan och att de självklart följer kollektivavtalen.
– Vi skulle aldrig köpa en verksamhet där vi inte ser att det finns en stor nöjdhet hos både personal och brukare. Vi vet av erfarenhet att det är svårt att vända en sådan utveckling, säger hon.
Dagens ETC har förgäves sökt Eva Nyberg för en kommentar.