I början av mars lade Veolia ett varsel på 252 personer på orter i södra Sverige. Bakgrunden är att bolaget nyligen kammade hem tre stora tågtrafikavtal i Sydsverige. Nu måste man anpassa sig till nya villkor, enligt Veolia.
– Vi har länge haft för många anställda. Vi ser nu över det i samband med de nya avtalen. En stor del av dem som varslats kommer att återanställas, men på en lägre sysselsättningsgrad, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia.
Seko menar att det är en kraftig överdrift att varsla så många.
– Våra lokala företrädare har drivit frågan att det behövs mer folk, med tanke på att det är ganska vanligt med hot- och våldssituationer på Öresundstågen. Nu gör Veolia tvärtom, säger Janne Rudén.
Diskussion om vild strejk
När det stod klart att 252 av de uppemot 600 Veoliaanställda på Öresundstågen riskerade sina jobb startades en protestblogg. En fråga som snabbt kommit upp är hur uppsägningarna ska kunna stoppas och ett av förslagen är vild strejk. Arbetsgrupper har bildats på samtliga sju åkstationer och dessa undersöker nu hur många på respektive ort som är beredda att ta till vild strejk.
– Det är ett sätt att säga stopp. Det finns inget annat kan göra om man inte vill bli överkörd mer, säger en person bakom bloggen till Dagens ETC.
Personen berättar att många är timanställda och rädda att förlora jobben, andra har varit fast anställda länge och är oroliga för vad det ska innebära att sägas upp, eller tvingas in i den tuffa deltidsarbetsmarknaden.
– Helt plötsligt blev en fast anställning inte alls en trygghet längre. Det är inte värt någonting om man plötsligt kan varsla halva personalstyrkan med motiveringen att det råder arbetsbrist. Det är uppenbart att det finns en baktanke, och jag tycker det är sjukt att man kommer undan med det.
Hotar med uppsagt avtal
Mikael Danielsson vill inte kommentera det som skrivs på bloggen, och inte heller vad som händer om hotet om vild strejk blir verklighet.
I Sverige har Veolia totalt 4 200 anställda och är enligt egen utsago en av Sveriges största operatörer inom persontrafik.
Seko förhandlar just nu med Veolia om uppsägningarna i Sydsverige och nyligen lade man in ett hett vedträ i brasan – facket hotar med att säga upp det centrala avtalet för att få till stånd enhetliga avtal för alla trafiktyper. Enligt Janne Rudén är frågan om att stoppa övergångar från hel- till deltidsanställningar principiellt viktig för facket.
– Det är skitviktigt. Utför man arbete åt samhället så ska man ha möjlighet att jobba 100 procent, det gäller inte bara det här yrket.
”Dumpar sig in”
Som ett led i kritiken mot Veolia drog Seko förra veckan igång en annonskampanj. I tidningsannonser, på ljustavlor och flygblad i Malmö möttes resenärer av budskapet: ”Veolia säljer nu ut ett hundratal anställda från sina jobb. Några få kommer tillbaka på deltid och med sämre lön och villkor. Det gillar inte Seko.”
Enligt de uppgifter som Seko har fått lade Veolia ett bud som låg 53 miljoner kronor lägre om året jämfört med den nästa anbudsgivaren. Ett högt ekonomiskt spel som de anställda nu får ta konsekvenserna av, menar Janne Rudén.
– Det är rent ut sagt ett jävla sätt. Man kan med fog påstå att man dumpar sig in i upphandlingen och sedan för att klara uppdraget så ger man personalen en ordentlig smäll. Istället för att sänka lönerna så sänker man sysselsättningsgraden, säger han.