Elektriska passagerarflygplan ses som en av de mest lovande teknikerna för att minska utsläppen från flygindustrin. Bland andra Airbus, Rolls-Royce och Siemens är på gång med elhybridplanet E-Fan X, och inom ett decennium har Easyjet sagt att de kommer ha helt elektriska flygplan redo för resor på 50 mil.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men utvecklingen går långsamt och stora investeringar krävs för att få planen att lyfta från ritbordet. Utredningar om biobränslets potential visar samtidigt att det på sin höjd kan kompensera för en fortsatt ökning av flygtrafiken. Biobränslet tar heller inte bort utsläppen av vattenånga på hög höjd, som Transportstyrelsen beräknar står för nästan hälften av flygets totala klimatutsläpp.
Jonas Abrahamsson är vd på statliga Swedavia, som äger och driver Sveriges största flygplatser. Han vill inte svara på några frågor om förutsättningarna för ett framtida elflyg i Sverige. Efter att ha sökt honom i tre veckor råder Swedavias presstjänst att istället fråga organisationen Svenskt Flyg (vars generalsekreterare Henrik Littorin nyligen hävdade att forskning från KTH om flygets klimatpåverkan är ”hittepå-uppgifter”). Efter ytterligare propåer svarar till slut Swedavias strategidirektör, Lennart Bergbom, per mejl:
– Flygets klimatomställning har självfallet stor betydelse, men Swedavias uppdrag handlar främst om att driva och utveckla flygplatser. Sedan har vi även ett uppdrag att inom ramen för affärsmässighet bidra till transportsektorns utveckling och de transportpolitiska målen. Inom ramen för den delen av uppdraget har vi valt att fokusera våra satsningar på flygets klimatomställning på att minska våra egna koldioxidutsläpp till noll 2020 samt att bidra till ökad användning av biobränsle inom flygtrafiken. Vi tror att den största potentialen på kort och medellång sikt ligger i en övergång till biobränsle.
Norges motsvarighet till Swedavia, Avinor, har å sin sida valt att driva på utvecklingen av elflyg genom en upphandling för att testa intresset för att köra inrikesturer i Norge med små elflygplan redan om ett par år. Förra månaden gick vd Dag Falk-Petersen också ut med målet att alla nationella flyg i Norge ska vara helt elektriska till 2040.
Har Swedavia planer på att sätta upp liknande tidsbundna mål om när nationella flyg ska vara elektriska?
– Vi har valt att inte låsa oss för en viss teknik utan i stället arbeta mot att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030. Det finns en risk i att satsa för splittrat på för många områden. Vi har valt att prioritera i den teknik som har störst potential att få effekt inom en avgränsad tid. Swedavia har inget emot elflyg – tvärtom. Om förutsättningarna för flygets klimatomställning skulle förändras, skulle det mycket väl kunna bli aktuellt med en liknande satsning på elflyg.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.