– Genusvetenskapen blir en väl avgränsad fiende som många har en uppfattning om fastän få verkar veta något om det. Det är lättare att vara emot genusvetenskap än jämställdhet. Så rent taktiskt så är det tacksamt.
– Frågor om feminism och genus har alltid varit en del av högerns skräckvision. Det är ingenting nytt på något sätt. Det pekade ju redan Mattias Gardell ut i Breiviks manifest. Folk har glömt bort att feminism pekades ut som en lika stor fiende som de här kulturmarxisterna som han kallade dem.
– Sedan är det inte bara genusvetenskap som attackeras. Många kritiska ämnen som sysslar med etnicitet och ras är också väldigt ifrågasatta. Liksom klimatforskare. Allt som ifrågasätter högerns ideologi är utsatta.
Hur påverkas forskningen av det här?
– Det är ju inte roligt. Jag har fått många anslag från forskningsråd utan några genuspengar involverade, i konkurrens med många andra. Över mig har det inte regnat några genuspengar och över de flesta andra har det inte gjort det heller. Vi konkurrerar precis som alla andra om att få plats i tidskrifter och få anslag. Att få sin forskning reducerad till att det är politik och att vi skulle vara supergynnade det är förödmjukande faktiskt. Det finns så mycket seriösa och duktiga forskare inom det här fältet och det är förödmjukande att genusvetenskapen avfärdas som flum. Man får aldrig vara i fred och bara arbeta. Man måste ständigt försvara sig.
Menar du att man inte bara behöver försvara sin forskning utan att man överhuvudtaget bedriver forskning?
– Ja, att man bedriver forskning inom det här fältet med genus som fokus. Det är rätt tungt faktiskt. Genusforskarna tillhör dem som får flest hot mot sig.
Kritiker av genusforskning brukar prata om att det är ideologiskt styrd forskning, vad tänker du om det?
– Genusvetenskapen härstammar ur den långa kampen för jämställdhet. Vad motståndarna missar är att det ju finns en mängd olika feminismer och en mängd olika sätt att se på kön, att kalla det för en ideologi är grovt förenklat.
– Om genusvetenskap har en gemensam nämnare så är det att det är ett samhällsvetenskapligt ämne som undersöker hur kön görs i kultur och samhälle, det är faktiskt den utgångspunkten som många retar sig på. Men det är en helt självklar utgångspunkt i ett sådant ämne, att inte utgå från de eventuella biologiska skillnader utan att fråga sig hur de tolkas i vår kultur. Varför ska kvinnliga kroppar ha lägre lön?
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.