Forskningsgruppen har följt samma elever från årskurs 6-9, för att titta på hur ensamhet, mobbning och ogiltig frånvaro hänger ihop med betygen i svenska, svenska som andraspråk, matematik och engelska.
Studien visar att inte ha några vänner på skolan ger tre gånger så hög risk att inte bli godkänd i grundämnena, jämfört med ogiltig frånvaro som dubblerar risken.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är något som måste fram i debatten. Närvaro är viktigt för prestationen, men i den här studien är elevernas relationer är faktiskt viktigare, säger Jacob Flärdh Aspegren.
Vad beror det på?
– Att vara utsatt för kränkningar och ett utanförskap påverkar hur man mår under lektionerna och ens förmåga att ta in kunskap och delta i skolarbetet. En förutsättning för lärande handlar också om att man tror på sig själv och sin egen förmåga att utvecklas. Om man inte har sociala relationer och om folk omkring en behandlar en illa så påverkar det ens självkänsla och självförtroende, säger Jacob Flärdh Aspegren.
Han berättar vidare att avsaknad av vänner påverkar skolresultaten mer än en mer generell mobbning.
– Det värsta är inte att bli kallad för olika saker eller att bli knuffad i korridoren, utan det värsta är osynliggörandet. Att känna sig betydelselös och att ”min närvaro här spelar ingen som helst roll” är starkt förknippat med ens egenvärde, det påverkar en mer än vad mobbning i allmänhet gör.
Konsekvenserna är störst för elever som går på skolor som har lite mobbning, då deras utanförskap då blir ännu tydligare och stigmatiseringen mer uppenbar.
– Du kanske inte ens ser någon annan som är utsatt och ensam på skolan, det är bara du. Det kan vara en större mental påfrestning än om du ser att andra också är utsatta.
Jacob Flärdh Aspegren menar att om man som lärare bör börja med att prata med eleven själv om hur denne upplever utanförskapet och att det också är viktigt att involvera andra lärare i hur man ska förbättra situationen. Han berättar vidare att det är viktigt att värdegrundsarbetet genomsyrar elevernas hela skolgång, och att det inte blir något som exempelvis en trygghetsgrupp ska driva på särskilda tider.
– Man behöver ännu mer stöd i det. Där tycker jag att myndigheterna har mer att göra, när det gäller att ge praktiknära stöd till verksamheterna.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.