Bild: Stina Stjernkvist/SvD/TT & Henrik Holmberg/TT
Dagens ETC
H&M:s vd Helena Helmersson drar in väl över en miljon i månaden. Men som ett led i det neddragningsprogram hon sjösatt ska butikspersonalens kontrakt ned till mellan fem och noll garanterade timmar i veckan. Villkor som gör det omöjligt att leva på sin lön, enligt facket som rasar över den så kallade ”hyvlingen”.
Axel Green
axel.green@etc.se
Helena Helmersson, vd för H&M, ligger i toppen av flera löneligor. Enligt LO:s årliga lönestatistik över näringslivstopparnas löner kvalar hon in på topp 30. I detaljhandeln i stort ligger hon på plats sex i löneligan, enligt tidningen Markets sammanställning förra året. Under 2021 drog hon, med en årslön på över 14,2 miljoner, in 56 341 kronor per arbetsdag. Det är ungefär det dubbla av vad en butiksanställd tjänar på en hel månad.
Men den ekonomiska trygghet en månadslön på 1,2 miljoner innebär är något hon, enligt fackets syn, inte unnar personalen. Så tolkar Handelsordföranden företagets så kallade hyvling av garanterade arbetstid, i de värsta fallen från heltid till endast fem garanterade timmar i veckan.
– Det innebär en stor ekonomisk katastrof för väldigt många. De erbjuds villkor som innebär att de inte kommer kunna leva på sin lön, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för facket Handels.
Fick ett ”erbjudande”
Allt fler handlar på nätet, det gör att H&M måste omorganisera 69 av sina butiker i Sverige har klädjätten uppgett. Redan i höstas varslade klädjätten att personalen skulle minskas med 400 anställda, men att det samtidigt inte skulle behövas några uppsägningar. Istället fick, enligt fackets uppskattning, runt 1 500 anställda ett ”erbjudande” om att få gå ned i tid. Enligt uppgifter från facket har den nedgången kunnat vara från heltid till så lite som fem garanterade timmar i veckan.
Att få sin anställningsgrad kapad kallas på fackligt språk för hyvling, ett växande problem för anställda på delar av arbetsmarknaden. Men H&M:s hyvling är så extrem att facket misstänker att syftet var att få de anställda att självmant säga upp sig istället. Så har även anställda tolkat det.
– Det är katastrof. Vi har ingenting att säga till om. Tackar man inte ja har man automatiskt sagt upp sig. Alla är extremt förtvivlade, säger en anställd till Dagens Industri.
Hyveln ska fram igen
En annan anställd vittnar om personal i upplösningstillstånd som gråter i personalrummet. Samtidigt uppger källor till Dagens Industri att de informerats om att ”erbjudandet” inte haft önskad effekt. Istället väntar nu en andra hyvlingsvåg.
Enligt Linda Palmetzhofer på Handels är det något som också förmedlats i de pågående lokala förhandlingarna ute i landet.
– De har meddelat att de hade för avsikt att göra det i en av butikerna. I andra butiker som vi förhandlat med har det också indikerats att det kan bli en konsekvens. Det var inte tillräckligt många som tackade nej till det dåliga erbjudandet om en ny tjänst. Då behöver man hyvla ännu mer, säger fackordföranden.
”0 timmar/vid behov”
Men något som ytterligare provocerar facket är det faktum att företaget samtidigt söker nya butiksanställda, något Aftonbladet var först med att rapportera.
Dagens ETC hittar annonser både på H&M:s hemsida och på arbetsförmedlingen med texten ”anställningsgrad: 0 timmar/vid behov”. Det får facket att dra slutsatsen att det inte bara handlar om en neddragning utan en medveten omstrukturering, med fackets språk, en villkorsdumpning.
Linda Palmetzhofer tror inte att det är sista gången och en tendens som enligt henne kan hota hela den svenska modellen.
– Man kommer slåss om extra timmar i butikerna, annars får man ingen lön. Många tvingas stanna kvar just nu för att alternativet är inget jobb alls, säger hon och fortsätter:
– Det innebär att vi tar oss tillbaka till 1800-talet och daglönarna i hamnen med mössan i hand. Det är noll trygghet för den anställda och hundra procent flexibilitet för arbetsgivaren.
Vd vill inte svara
Dagens ETC har sökt H&M-vd:n Helena Helmersson för en intervju och även skickat frågorna, däribland om det varit aktuellt med en bantning av vd:ns egna lön. Men H&M avböjer intervju. Istället skickas ett förberett uttalande från företagets hr-chef Karin Stenström, en variant på ett tidigare svar men här utan begreppet ”förlegad bemanningsstruktur”. Hon förnekar att någon andra hyvlingsvåg är på väg, men bekräftar att det skett i en butik.
”Vi verkar på en mycket konkurrensutsatt marknad och vi liksom många andra företag ställer just nu om i takt med den ökande digitaliseringen. Den omställning vi genomför grundar sig på att vi har en bemanningsstruktur i våra butiker som inte speglar kundernas ändrade shoppingbeteende. Vi anpassar därför vår bemanning i butik för att vara tillgängliga för våra kunder när de besöker oss. Omställningen innebär att svåra beslut behöver fattas och att medarbetare påverkas i olika utsträckning vilket vi såklart är mycket ledsna över.”