De har nu tillsammans startat företaget Midgard journeys, där de ska skräddarsy resor för svensk-amerikaner som vill komma till Sverige för att söka sina rötter. Grundidén fick Stephanie Smith efter ett tillfälligt möte.
– Jag såg när ett amerikanskt par frågade en anställd i en Pressbyrå om tips på en restaurang där de kunde äta. Det svar de fick gav inte mycket. Jag tyckte det var sorgligt och gick efter dem och började prata, berättar hon.
Paret berättade att kvinnan hade svenska rötter och att de hade kommit till Sverige för att lära känna hennes ursprung.
– För dem var det en lång och betydelsefull resa, där man med enkla medel hade kunnat göra mycket för att de skulle få ut mer av sitt besök, säger Stephanie Smith.
Alla tre bakom Midgard journeys har sedan tidigare kunskap om och ett intresse för resebranschen. De ska nu ta fram specialdesignade resor för dem som, i likhet med det par som Stephanie Smith träffade, kommer för att få fördjupad kunskap om var de härstammar ifrån.
– Med hjälp av släktforskare går det ta fram mycket som kan göra resan till en verklig upplevelse, där de kan se gården som släkten kom ifrån eller besöka skolan där någon förfader till dem gick, säger Stephanie Smith.
Vistas med likasinnade
Genom att ha antagits till Venturelab har de gratis kontorsplats på Ideon i ett år, med tillgång till råd och stöd av sina affärsidéer. Att få vistas i en miljö med likasinnade är en del av förmånen.
– För mig som kommer från USA känns det befriande att kontakten med andra företagare inte präglas av konkurrens utan av samarbete och hjälpsamhet, säger Stephanie Smith.
Att det bland dem dessutom finns både män och kvinnor, människor från olika delar av världen och med olika studiebakgrund ser de som en bonus.
– Det är bara 30 procent av företagen i Sverige som startas av kvinnor, vilket är märkligt. Det finns inget som inte säger att fördelningen skulle kunna vara fifty-fifty, säger Sally Mansour.
Formger nytt trygghetslarm
Bland de nyinflyttade företagarna finns också Hanne Pålsson. Hennes företagsidé, som samtidigt är hennes examensjobb i utbildningen i industridesign, är att ta fram en ny typ av trygghetslarm.
Hanne Pålsson har arbetat inom hemtjänsten och på nära håll sett hur begränsade dagens trygghetslarm är. Hon fick dessutom extra insikt i det den dag hennes morfar behövde sitt larm, som då inte fungerade.
– Formgivningen har förändrats lite men tekniken i larmen har varit densamma sedan 70-talet. En av begränsningarna är att den bara fungerar i brukarnas hemmiljö, säger hon.
”Finns mycket som behöver förbättras”
Det larm som hon håller på att utveckla är ett armband där hon drar nytta av den moderna teknik som finns. Armbanden kommer därför att kunna fungera var man än är och vilka nummer som larmet kopplas till kommer att kunna skräddarsys efter de enskilda brukarnas behov.
Hanne Pålssons framtidsplan är att fortsätta att utveckla nya produkter, med tonvikt på bra och funktionell design.
– Jag vill göra mer inom området vård och omsorg. Där finns det mycket som behöver förbättras, säger hon.