– Vi har sålt väldigt mycket mer vatten än tidigare. Under juli är det absolut ett rekord, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Även försäljningen av läsk och öl har ökat hos Coop, men inte lika mycket som vatten.
– Sommaren överlag är det bra försäljning av dryck, men när det blir så här extremt varmt så styrs försäljningen över mer på vatten, som tar lite andelar från läsk och öl, även om de också har gått starkt.
ICA har också märkt av en kraftig ökning av vatten på flaska under den extrema sommarvärmen.
– Den totala försäljningen av flaskvatten har ökat cirka 26 procent i volym under vecka 23-32, jämfört med föregående år, säger Emelie Ericson, pressansvarig på ICA Gruppen.
”Extrem ökning”
Hos bryggerierna har trycket varit enormt under sommarhettan, berättar flera av plastvattenleverantörerna.
– Under perioden maj-juli har försäljningen av Lokas vatten ökat med 33 procent jämfört med samma period förra året, säger Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups som producerar Loka.
– Det är en extrem ökning som speglas av de exeptionella förhållanden i vädret som varit från maj och framåt. Alla drycker har gått upp under den här tiden eftersom det har varit så otroligt varmt. Den största ökningen står faktiskt alkoholfri öl för, som gått upp med 57 procent under sommaren, säger Hertzman.
Spendrups producerar också det stilla vattnet Grythyttan, vars försäljning ökade med 26 procent under perioden.
Även mineralvattnet Ramlösa har sålt långt mer än normalt.
– Det varma vädret har gjort en fantastisk försäljning av dryck, och framförallt vatten, både kolsyrat och stilla, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige som producerar Ramlösa.
– Vi har inga exakta siffror än, men försäljningen har gått över förväntan och det är en stark sommarförsäljning jämfört med tidigare år. Jag vågar inte säga om det är starkast någonsin, men det är helt klart ett rekordår.
Försäljningen av flaskvatten påverkas mycket av vädret, enligt Rose-Marie Hertzman.
– Man dricker mer ”on the go”, när man är ute på stan eller på väg till stranden och är törstig. Det är ett annat sätt att köpa vatten på under sommaren.
Tomma butikshyllor
Stundtals har efterfrågan på vatten varit så stor att bryggerierna inte har hunnit med att leverera till butikerna, och hyllorna har gapat tomma på sina håll.
– Det har sålt slut vissa korta perioder och vi har fått vänta på nästa leverans, säger Tobias Rydergren på Coop.
– Normalt bygger vi upp lager under våren, men eftersom det har varit sådan extrem värme och försäljningen har gått långt över förväntan så har vi inte hunnit med att bygga upp lagret. Produktionen har gått direkt ut i butikerna. Bryggeriet har jobbat i treskift och övertid hela sommaren, säger Rose-Marie Hertzman på Spendrups.
Miljön får betala
Men priset för alla plastflaskor är högt för miljön. Mellan 5 och 13 miljoner ton plast slängs varje år i naturen, enligt Naturskyddsföreningen. Mycket av plasten som hamnar i natur och hav är så svår att bryta ned att den kommer finnas kvar i hundratals år. Miljöorganisationer har länge drivit frågan om att vi måste minska plastmängderna.
Rosanna Endre är ansvarig för havs- och miljögiftsfrågor på svenska Greenpeace.
– Det är helt sjukt, säger hon när hon får höra försäljningssiffrorna för vatten i plastflaska under sommaren.
– Det är väldigt oroväckande att vi har ett system där man köper så mycket vatten på plastflaska. Även om vi har en hög återvinningsgrad kommer det fortfarande ut massor av plast i naturen. Problemet med plast är att när det hamnar i havet och naturen så misstar många djur det för mat. Och när det bryts ner till mikroplaster i havet så förstör det ännu mer. Att ha produkter som inte kan tas om hand långsiktigt är inte hållbart.
Bryggerierna menar att de jobbar hårt med att minska sin miljöpåverkan, bland annat genom att vattnet är närproducerat och undviker långa transporter.
– Vi jobbar med det inom alla led, ser till att inga onödiga förpackningar finns och har ett fantastiskt retursystem med nästan 90-procentig återvinningsgrad, säger Henric Byström på Carlsberg.
– Vi jobbar intensivt med miljöfrågan. Hälften av våra flaskor består av återvunnen plast, om man tar mer än så skulle inte plasten hålla utan att kolsyran släpps ut, säger Rose-Marie Hertzman på Spendrups och berättar att de har byggt en ledning under de sjöar där Lokas vatten hämtas för att det ska gå direkt till bryggeriet utan onödiga lastbilstransporter.
– Vi jobbar även mycket med Returpack för att få en så hög återvinning som möjligt.
Återanvändning före återvinning
Enligt Returpacks statistik återvinns omrking 84 procent av alla PET-flaskor i Sverige. Men cirka 300 miljoner flaskor och burkar slängs fortfarande i soporna eller ute i naturen varje år.
Rosanna Endre menar att plasten i stort måste minska och att det krävs ett helt nytt sätt att tänka.
– Återanvändning kan vara ett bättre alternativ än återvinning, och plastflaskor kanske inte ens ska finnas kvar. Det finns många nya innovationer som kan utvecklas gällande vattenrening. Det är väldigt viktigt att industrierna är med i omställningen till betydligt mindre plast. Framförallt all den här onödiga plasten som vi har överallt i samhället.
Men även konsumenterna har ett ansvar, tycker Endre.
– Självklart måste vi kunna köpa vatten om nöden faller in, men det måste finnas bättre lösningar än engångsplastflaskor. Man får försöka vara proaktiv, planera och ta med sig vattenflaskor. Alla måste ta sitt ansvar i den mån det går.