– Det var en tid som var väldigt jobbig. En tid då vi hade stora problem med vårt biljettsystem, som många kanske minns. Då var vi tvungna att adressera det. Göra det enklare för våra kunder att betala, säger Lars Backström.
Under det påföljande decenniet kom ett politiskt beslut om att utcheckningen skulle slopas, men det verkställdes aldrig utan Västtrafik satsade istället på att få fler att resa med appen To Go, som inte kräver utcheckning.
Parallellt tvistade Göteborgs kommun med italienska Ansalodobreda om försenade spårvagnar som rostade sönder i spåren. En tvist som skulle avgöras i domstol först 2017. Dessutom fick en film av kontrollanter som brottade ner en busschaufför medial uppmärksamhet. Västtrafik fattade snabbt beslut om att säga upp avtalet med det företag som hade hand om kontrollerna.
Under tiden började diskussioner om framkomlighet och dålig luft växa fram, berättar Lars Backström. De har gått från att fokusera på att öka resandet med Västtrafik till att sikta på att öka det hållbara resandet, även det som sker på gång- och cykelbanor de varken äger eller tjänar pengar på.
– Vi tar en alltmer central roll också i att påverka attityder och värderingar mot ett hållbart resande. Vi tänker inte bara att alla ska resa med oss. Vi vill också att fler ska gå och cykla, det har det absolut lägsta avtrycket. Vi har med tiden flyttat vår position litegrann.
Ett antal busslinjer och en färja över älven har nu elektrifierats och det finns ett politiskt tryck mot att kollektivtrafiken ska gå mot ännu mer eldrift. Lars Backström poängterar att spårvagnarna redan gått på el i ett sekel. Dessutom grävs det i halva stan i och med den ekonomiskt största satsningen på årtionden – Västsvenska paketet.
– De stora förändringar är de som sker just nu. Äntligen får Göteborg och Västsverige välbehövliga infrastrukturinvesteringar. Och nu sker allt på en gång, säger Lars Backström.
Han tillägger:
– Det är väldigt häftigt att vara med på allt som sker just nu och den debatt som är kring stadsutveckling, miljöbelastning och urbanisering.
Tio år framåt – har vi då en ”hållbar stad”, istället för en ”bilstad”?
– Hela staden transformeras nu så det finns ett unikt tillfälle att designa staden för hållbart och elektrifierat resande. Elektrifiering, med allt vad det innebär, är en central del av hållbar stadsutveckling. Jag vet inte hur det kommer att se ut. Jag tycker det är häftigt att se stadens siluett förändras nästan varje dag, säger Lars Backström och hoppas att Göteborg om ett decennium är en stad som hamnar högt på listan över städer vi vill bo i, istället för listor över platser där det är lätt att ta sig fram med bil.
2030 ska gröna plank och öppna schakt vara borta sedan några år tillbaka och Västlänkens tunnel mellan centralstationen, Haga och Korsvägen, samt alla stationer i marknivå, vara i bruk. Det betyder att förutsättningarna ändrats även för den lokala kollektivtrafiken. Stationerna blir automatiskt knutpunkter; Korsvägen kan då vara en av Sveriges största stationer, förklarar Lars Backström.
– Kring hållplatser kommer det att vara attraktivt att bo och att ha sina företag, du kan enkelt få dina medarbetare till och från jobbet. Det kommer att hända jättemycket kring de här hållplatserna, mer än vi kan tro, för det får sådana dynamiska effekter.
Till hösten ska över 70 zoner i regionen till tre. Fler förbindelse över älven kan komma att hamna på agendan på allvar, kanske och helt nya färdmedel, som stadsbanor. Lars Backström upplever att Västtrafik har ett stöd när det gäller att låta kollektivtrafiken putta biltrafiken av tronen.
– Det gäller att man också fortsättningsvis är överens om att fortsätta satsa på infrastruktur.