Varje dag åker nästan 120 000 personer till Göteborg från andra kommuner för att arbeta. I kranskommunerna pendlar över hälften av den arbetsföra befolkningen till andra kommuner för att jobba, och dessutom arbetar många göteborgare i de närliggande kommunerna.
När Göteborgsregionen växer förväntas arbetstillfällena öka med 80 000 stycken och därmed kommer också arbetspendlingen att öka. Men dagens pendlare väljer hellre bilen framför kollektivtrafiken – knappt var femte pendlare åker tåg eller buss till jobbet. Den senaste siffran över hur stor andel av pendlarna in till Göteborg som åker kollektivt kommer dock från 2005 och varken Västtrafik eller VG-regionen har någon nyare statistik.
– Den siffran vill vi såklart öka. Vi ser på infarterna till Göteborg att det är väldigt tjockt på vägarna och det går inte att bygga bort problemen som uppstår i rusningstrafiken. Lösningen är att fler väljer att åka kollektiv när de pendlar till jobbet, säger Roger Vahnberg som är vice vd på Västtrafik.
Kampanjar för samåkning
Idag sker en fjärdedel av alla motoriserade resor i regionen med kollektivtrafik men regionens mål är var tredje resa ska ske med buss eller tåg år 2025. För att nå det målet krävs en fördubbling av kollektivtrafikresandet.
Västtrafik försöker få fler att lämna bilen hemma genom sina provåkarkampanjer där de i den senaste omgången erbjöd 200 000 bilister att resa gratis med Västtrafik under två veckors tid. Kampanjerna har genomförts sedan 2011 och enligt Roger Vahnberg har det resulterat i att cirka 50 000 pendlare har bytt bilen mot kollektivtrafiken.
– Det är ett bra sätt att få folk att bryta en vana. Den som åker bil underskattar ofta tiden det tar att åka bil och överskattar tiden det tar att åka kollektivt, så kampanjen bygger på att man ska prova, säger Roger Vahnberg.
Han tror att andelen som pendlar kollektivt till jobbet kommer att öka i framtiden, dels genom projekt som Västlänken som gör det möjligt att köra fler tåg och dels genom den förtätning av staden som Göteborgs stad just nu genomför.
– Förtätning är bra för ett hållbart resande. Vi satsar också på elbussar, elbåtar och annat som gör det mer attraktivt att åka kollektivt. Dessutom utvecklar vi apparna och zonsystemet så att det ska vara enkelt att resa med oss. Jag är helt övertygad om att en klart större andel kommer åka kollektivt år 2035, säger han.
Källa: Hyresgästföreningen