Chaufförernas tuffare arbetsvillkor kommer av pressade anbud från trafikföretagen.
Enligt Leif Blomqvist (S), som är regionråd och ordförande i Västtrafiks styrelse, är det ovanligt att sköta lokaltrafik i egen regi.
Varför är det inte tänkbart?
– Under hela 80-talet hade Göteborgs spårvägar monopol på trafiken i Göteborg. Då ökade kostnaderna kraftigt och resandet stod still. När vi sedan började utsätta det för konkurrens så fick vi en kraftig resandeökning, säger Leif Blomqvist.
Varför ökade kostnaderna?
– Man var väl ineffektiv helt enkelt. Det gällde i hela Sverige. De nya trafikreformerna som kom i början av 80-talet innebar väldigt kraftiga förändringar. Innan det hade du haft kommunala monopol i städerna och privata monopol på landsbygden.
Busschaufförer säger att jämfört med för tio år sedan har allt blivit mycket tajtare.
– Så är det säkert för på 80-talet hade man ett par hundra personer som satt och väntade på om någon skulle bli sjuk eller inte i Göteborg. Det var ett av skälen till att det blev väldigt dyrt. Det är säkert tajtare, säger Leif Blomqvist.
Göteborgs stadstrafik sköttes tidigare av Göteborgs spårvägar. Sedan dess har regelverken förändrats, men det vore möjligt för Västtrafik att själva sköta verksamheten. Leif Blomqvist poängterar att det inte bara är pris utan också kvalitetskrav som avgör upphandlingarna.
– I den trafik vi har i dag, jämfört med för tre år sedan, är punktlighet och i stort sett alla variabler extremt mycket bättre. Då hade vi två stora problem. Det ena var med spårvägen som hade extremt stora kvalitetsproblem och det andra var med Veolia - där gjorde vi en varning att säga upp avtalet. Men sedan dess är kvaliteten mycket bättre. Vi mäter i princip varje vecka, om bussarna kommer eller inte kommer, säger han.
Men det är ju kvalitet gentemot resenärer, marginalerna för busschaufförernas schemaläggning och dylikt ingår ju inte i det. Går det inte att skriva sådana krav?
– Nej, för då går vi ju in i arbetsgivarrollen, men däremot regleras ju tider och annat i avtal. Dels har du kollektivavtal och dels den lagstiftning som gäller, att du måste ha paus inom vissa tidsrymder och så vidare.
Ingen juridisk poäng att upphandla
Bolagen kan ändå ha kollektivavtal, men Västtrafik får av konkurrensmässiga skäl inte kräva det. Filip Bladini är docent i civilrätt på juridiska institutionen vid Göteborgs universitet. Han förklarar att lagstiftningen blivit allt mer komplicerad sedan EU-inträdet och överklagandena är många.
– Ingen myndighet måste upphandla. De kan ju anställa folk istället. Alla upphandlande myndigheter får välja, ska vi göra det själva, eller ska vi låta någon annan göra det, säger han.
I dag sköts majoriteten av bussarna i stadstrafiken av externa aktörer. Filip Bladini ser ingen juridisk poäng med att upphandla. Men att lägga verksamheten på externa aktörer kan ge fördelar i styrning och ekonomi.
– Det innebär att man snabbare kan avsluta en viss verksamhet. Om du sitter med en organisation med 500 anställda - då innebär det ju att du måste följa de arbetsrättsliga regler som gäller för att lägga om arbete, MBL-förhandlingar och eventuella uppsägningar på grund av arbetsbrist och så vidare. Det blir alltså lite effektivare för den som driver verksamheten, säger han.
Hanna Strömbom