De senaste tolv åren har Göteborgs stad hållit nere priset på periodkorten i kollektivtrafiken inom kommunens gränser genom att stå för en del av kostnaden. Men med den alliansbudget som lades för 2019 togs subventionen bort. Den 19 augusti förra året höjdes därför priserna för periodkorten ovanligt mycket.
– Det här är en väldigt kraftig höjning. Vi höjde med 135 kronor i ett enda slag. Det är klart att det är en jättestor höjning på en 30-dagarsbiljett, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.
Mellanrubbe
I Västtrafiks egen undersökning, där 3 000 personer tillfrågats, uppger 65 procent att priset är avgörande för deras val av resesätt. Resterande 35 procent tar inte ställning eller menar att priset inte är avgörande. Men än så länge syns inget tydligt hack i kurvan för antalet resenärer. Det senaste året har istället resandet ökat med cirka fem procent förklarar Maria Björner Brauer.
– Det händer väldigt mycket med infrastrukturen i Göteborg, det byggs om och det grävs och det blir svårare att köra bil och allt möjligt som eventuellt också kan påverka. Då är det väldigt svårt att veta vad som är vad.
Mellanrubbe
Men det Västtrafik kan se är att fler än vanligt köpte periodkort med längre giltighetstid precis innan prishöjningen i augusti. Fler valde tremånaders eller årskort istället för 30-dagarskorten.
– Det är naturligtvis bra, för det betyder att de personerna tänker fortsätta resa. Det är positivt ur ett resande- och kollektivtrafikperspektiv, säger Maria Björner Brauer.
Priset på månadskorten sänktes något när subventionen infördes 2008 och höjningen sedan dess ligger på strax över 20 kronor årligen. År 2008 kostade ett månadskort 415 kronor, idag kostar samma kort 775 kronor, enkelbiljetten har gått från 25 kronor 2009 till 33 kronor idag.
– Vi tycker det är viktigt att vi fortsätter hålla priserna på en rimlig prisnivå och det jobbar vi med så gott vi kan. Det är viktigt att kollektivtrafiken är till för alla och ett attraktivt alternativ, säger Maria Björner Brauer.
Hon tillägger:
– Sen får man komma ihåg att kollektivtrafiken växer väldigt kraftigt och det kostar väldigt mycket pengar för samhället. Då behöver både skattebetalarna och de som använder tjänsten vara med och betala.