I dag finns det en miljard bilar i världen. Om sju år väntas siffran vara dubbelt så hög. Att utvecklingen går på tvärs med målet att minska världens koldioxidutsläpp är en av orsakerna till att allt fler människor väljer att parkera bilen och i stället ta sig fram med cykel. Folkrörelsen är stor i städer som Köpenhamn och Amsterdam, där uppemot 40 procent av invånarna väljer tvåhjulingen. Samtidigt har de krafter som vill behålla status quo ett enormt inflytande över politik och stadsplanering.
– Bilindustrins lobbyister hör till de mäktigaste i världen, säger Fredrik Gertten.
När vi möts på en espressobar i Stockholm har han kvällen innan mottagit priset Blåslampan, som delas ut av Sveriges konsumenter och Råd & Rön. Priset motiverades med att han ”med filmen Bananas och uppföljaren Big Boys Gone Bananas visat på det egentliga priset för billig frukt i våra butiker”.
I sitt nya filmprojekt Bikes vs Cars är siktet inställt på en annan jätteindustri – den multinationella billobbyn.
Stort intresse
Tv-bolag över hela världen har redan visat intresse för projektet, men några pengar betalas inte ut förrän hela finansieringen är säkrad. Därför har filmteamet bett publiken om hjälp med att täcka upp med 50 000 dollar i en global kickstart-kampanj, ett mål som nu är uppnått.
– Människor från hela världen har varit med och stöttat projektet, vilket är jättekul, säger Fredrik Gertten.
Hittills har filmteamet besökt bland annat Los Angeles – motorvägens urmoder – och San Paolo, där en cyklist omkommer i trafiken varje fjärde dag. Material har även spelats in i kanadensiska Toronto, vars borgmästare har lovat att ”avbryta kriget mot bilismen” genom att stoppa en spårvagnsinvestering och utradera cykelvägen på stadens viktigaste huvudgata.
I trailern blir filmens konflikttema särskilt uppenbart när kameran sveper över milslånga bilköer som trängs på en flerfilig motorväg. Mitt i kaoset syns två inklämda och till synes vilsna cyklister.
Lade ner kollektivtrafiken
Fredrik Gertten menar att det gemensamma utrymmet i dag domineras helt av ett trafikslag. Ett tydligt exempel är Los Angeles, där bilindustrin tillsammans med andra bolag köpte upp stadens kollektivtrafik för att sedan lägga ner den.
– För hundra år sedan cyklade 20 procent av stadens invånare och det fanns gott om kollektivtrafik. I dag cyklar nästan ingen, säger han.
Ett annat problem kopplat till massbilismen är att tillväxtmodellen som varit framgångsrik för väst nu kopieras av allt fler länder i takt med att medelklassen växer. Enligt Kinas statistiska centralbyrå gav ingen annan industrisektor så stor vinst som bilindustrin första halvåret 2013. Även i Indien registreras allt fler nya bilar och förra året ökade försäljningen med 14 procent.
– I den tillväxtmodell vi skapat i väst har bilen varit central, och därför appliceras nu samma system i andra länder. Detta trots att bilen på många håll inte ens levererar det den ska eftersom trafiken i princip står stilla.
Lägger miljarder på livsstilskoncept
Den bransch som skulle missgynnas av att situationen förändras är självklart bilindustrin. Men även olje- och byggindustrin tjänar på stora motorvägsbyggen och att köpcentrum och bostadsområden förläggs en bra bit utanför stadskärnorna.
Varje år spenderas därför miljardsummor på att pumpa ut budskap om bilen och dess livsstilskoncept. Men lobbyisterna har även armar långt in i maktens korridorer. Det senare blev uppenbart när BMW:s ägarfamilj nyligen betalade ett stort partibidrag till Angela Merkels kristdemokrater bara några dagar innan den tyska regeringen stoppade ett hårdare avgaskrav inom EU.
Syftet med dokumentärfilmen Bikes vs Cars är emellertid inte att skapa opinion för bilförbud, betonar Fredrik Gertten.
– Eftersom så många människor är fast i ett bilberoende finns det en politisk marknad för billösningen, och det är ju inte individernas fel. Jag moraliserar inte på det sättet och har full förståelse för att människor bor på ett sådant sätt att de är i behov av bilen i sitt dagliga liv.
I stället vill han tydliggöra strukturerna och peka på att utopier – städer där bilar och cyklar kan samexistera – redan finns.
Politiskt handlar det bland annat om att ställa krav på säkrare cykelbanor så att fler vågar ge sig ut på vägarna. Eller som en av intervjupersonerna i filmen uttrycker det: ”This is not a war, it´s a city”.
– När Obama var på besök i Stockholm minskade utsläppen av kväveoxid i luften där trafiken stängts av med 30 procent. Det säger något om att det faktiskt är möjligt att förändra världen.