– Det beror på den så kallade parkeringsnormen. Ett system där kommunerna ställer krav på byggherrarna vad gäller antal parkeringsplatser för nybyggda lägenheter. I Stockholms län ligger det på i snitt en p-plats per nybyggd lägenhet. Men tittar man på bilinnehavet i länet ligger det betydligt lägre, runt 0,5 bilar per hushåll, så det är en kraftig överdimensionering.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Varför ställer kommunen krav på fler p-platser än vad som behövs?
– Det här systemet är hämtat från USA på 1960-talet, då man ville bygga en bilstad. I dag bygger vi tätare och försöker använda ytorna nära tågstationer och annan kollektivtrafik. Bilinnehavet i Stockholm har de senaste 15 åren stått still och i Göteborg har det till och med minskat.
Varför används normen fortfarande i så fall?
– Rekommendationen från forskningen är att det ska förändras. I dag förespråkar vi istället så kallade flexibla parkeringstal, vilket en rad kommuner antagit de senaste fem åren. Men det finns ett motstånd mot att reformera det här. Den stora mängden kommuner i Stockholms län hanterar fortfarande kravet på parkeringsplatser ungefär som man gjorde på 60-talet.
Blir det dyrare att bygga på grund av parkeringsnormen?
– Det blir betydligt dyrare, men det påverkar också vad som byggs. Om varje lägenhet behöver en parkeringsplats är det lättare för byggherren att bygga treor och fyror, som vänder sig till en målgrupp som i större utsträckning har bil.
Hur stor del av nybyggnadskostnaden utgörs av garageplatser?
– Ett garage under ett bostadshus kostar mellan 280 000 och 450 000 kronor per plats, det vill säga betydligt mer än bilen som står där. Ett problem är också att det inte finns något krav på de boende att använda de här platserna, vilket gör att de ofta väljer att parkera på gatan istället och garageplatserna står tomma.
Vad har det för effekter för bilanvändandet?
– P-normerna har absolut hjälpt till att öka bilinnehavet. De har också varit negativa för kollektivtrafikens utbyggnad och minskat konkurrenskraften för bilpooler. Dessutom får de som åker kollektivt ofta vara med och betala för p-platserna, det finns det forskning på.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.