Räcker det inte med att vara tidningar och sen får läsarna själva välja alternativa saker?
Eller är man ond om man väljer vind-el från annat bolag? Eller cyklar utan elmotor?
Jag hoppas du förstår vad jag menar, jag är bara frågande över allt det där och skulle vilja ha en tidning som bara var tidning.
/Elisabeth Olsson
Johan svarar: Det är en intressant fråga eftersom den handlar lite om vad som hänt med alla medier sen vi startade 1976. Idag är all media också mer än bara artiklar/bilder, idag är det resor, böcker, föredrag, konferenser ... Ja, väldigt mycket.
Oftast beror det här på att tidningar blir en kanal för annonsörer och andra aktörer som helt enkelt använder läsekretsen för att skapa merförsäljning och vinst.
I vårt fall – och en del andra mindre radikala tidningar – handlar det om at finansiera själva journalistiken.
Det går inte att leva på at bara göra en tidning. Så enkelt är det.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Så alla de aktiviteter du ser är betalande annonser i våra tidningar. Varuhuset.etc.se betalar annonspris för att sälja elcyklar eller den nya diktsamlingen som bokförlaget ETC gett ut. Eller ETC mobils fairphone.
Men det är inte bara annonsintäkterna som är viktiga. De är viktiga för tidningarna men för alla verksamheter gäller att de har ett eget mål om att faktiskt försöka göra världen lite bättre.
Själva verksamheten har ett överskott och den går i de flesta fall direkt till klimatpolitik, i vårt fall solceller i Sverige (och snart i Indien).
Vi har givetvis vanliga annonser också, från helt andra aktörer. (Läsarna brukar ibland bli arga när annonsörerna pratar om sådant de själva inte gillar. Fast det är sådant man få acceptera. Betald annonsplats är betald plats.)
För mig är ETC-bolagen en helhet. Det skulle inte finnas någon ETC utbildning/konsultation utan tidningarna och det skulle inte finnas några tidningar om inte den tunga administrativa apparaten byggts av de andra verksamheterna.
När det gäller ETC el så bär den stora kostnader, det är dyrt och personaltungt att sälja el, men det ger därmed också kraft till alla andra. Och väldigt mycket solceller blir det.
Nej, det är självklart inte fel att köpa annan vind-el. Eller resa till Japan med andra än oss. Men det är inte fel att stödja helheten genom att välja vår el eller klimatkompensera via oss.
Det här började faktiskt 1979. Det var första gången ETC vände sig till läsarna med andra projekt, sen hade vi ett bokförlag och en distribution. Därefter kom det ena efter det andra och hela tiden har de viktigaste ”kunderna” varit läsare. Vi har gjort kläder och serier och fester och till och med producerat en gummikjol på 90-talet. (Ett skämt mot kärnkraften som är för omständligt för att förklara). Och så tror jag det kommer fortsätta länge än.
Det kommer starta ännu fler verksamheter och det kommer säkert bli ännu mer annonser kring det.
För mig är det här politik alltihop. Jag vill vara med och visa på alternativ, inte bara som något som borde göras, utan som något en försöker göra.
Finns det en fara i det?
Ja självklart. Man kan bli manipulativ och man kan tappa fokus. Det enda skydd som finns är att vara riktigt transparent och hela tiden försöka förklara vad man gör och visa det för andra. Leva som man lär.
Då kan du som läsare själv avgöra om du litar på oss och gillar det du ser.
Det är nämligen det som är ETCs enda verkliga styrka. Om vi gör något som får våra läsare att bli djupt besvikna så har det ingen betydelse alls hur många ETC-mopeder eller mobiler vi har ute. Det enda som betyder något är att man gör det man lovat och aktivt arbetar mot makt och monopol och försöker ge fler instrument mot den maktlösheten många känner.
En tidning är ett sådant instrument.
En elmoped ett annat.
Fast just det senare har vi inte spridit än.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.