Såväl moderaternas partiledare Ulf Kristersson som Stockholms finansborgarråd Irene Svenonius (M) har fler gånger uttalat sig om hur viktigt det är med storskalig testning av covidsjuka.
Men i region Stockholm har arbetet med testandet varit kantat med svårigheter. Förra veckan låg appen ”Alltid öppet” nere på grund av överbelastning och läckta bokningskoder efter att regionen öppnat bokningen för allmänheten.
Det innebar att inte heller vårdpersonal kunde testa sig eftersom de också var hänvisade till appen, menar oppositionsregionrådet Talla Akurdi, S.
– Personal som vill testa sig har varit tvungna att skaffa appen ”Alltid öppet” och få en remiss från närmaste chef. Så det har varit knepigt för dem att testa sig, säger Talla Akurdi.
Trots att Folkhälsomyndigheten tidigt rekommenderade att vård- och omsorgspersonal skulle testas dröjde det till den 20 maj innan region Stockholm meddelade att all vårdpersonal och större delen av omsorgspersonalen kunde erbjudas testning.
Talla Akurdi berättar att vårdpersonal var de första som fick prova på att använda ”Alltid öppet”-appen för att kunna boka tester innan appens tidsbokningsfunktion öppnade för allmänheten.
Det fanns en önskan från regionen om att förbättra statistiken över testad vårdpersonal.
– Och då skuldbelade man dem för att man inte fick upp volymerna av testad vårdpersonal i lika stor utsträckning som man ville, berättar Talla Akurdi att hon hört vittnesmål om.
”Väldigt allvarligt”
Region Stockholm ligger nu på plats 16 av de sammanlagt 21 regionerna när det gäller antal tester i förhållande till befolkningsstorlek, enligt statistik Folkhälsomyndigheten som senast mätt vecka 24.
– Det är ju väldigt allvarligt med tanke på att Stockholm varit epicentret för smittspridningen i landet. Det innebär också att vi inte får upp volymerna i det viktiga arbetet med smittspårning och att vi inte kan göra lika aktiva insatser för att jaga smittan, säger Talla Akurdi.
Hon menar att betydligt mindre regioner i landet klarat att få upp testandet mycket bättre.
– Jag tycker att det anmärkningsvärt att region Stockholm som är den rikaste regionen och som borde ha de bästa resurserna och kapaciteten inte klarar av det här bättre. Till och med små regioner klarar det här mycket bättre, säger hon.
Kräver självkritik
Talla Akurdi tycker att Irene Svenonius borde vara mer självkritisk till hur hennes region klarat testningen.
– Det blir extra provocerande att se Irene Svenonius stå på presskonferenserna och försöker stoltsera och ha sig och sedan inte klarar av det på egen hand, säger hon.
Hon menar att det varit svårt att få information av regionsledningen när det gäller testning.
– Vi har fått mer utförlig statistik från Folkhälsomyndighetens veckorapporter gällande region Stockholm än vad vi fått från dom själva. Det är rätt märkligt.
”Har inte fått möjlighet”
En undersköterska på Danderyds sjukhus kan vittna om hur svårt det varit för personalen att få tillgång till tester.
– Jag kan säga såhär. Har alla i personalen fått möjlighet att testa sig för pågående covid? Nej. Har alla i personalen fått testa sig för antikroppar? Nej! Personalen har inte fått möjlighet.
Redan i slutet på april fick 2000 anställda på Danderyds sjukhus möjlighet att testa sig för antikroppar som en del av en studie i samarbete med KTH.
– Men efter 2000 deltagare var det stopp. Då fick inga fler anställda testa sig, säger hen.
I början testades bara patienterna men det blev för kostsamt för sjukhuset att inte testa personalen också.
– Jag tror att det kostade för mycket pengar för arbetsgivaren att ha så många hemma. Flera av mina kollegor var tvungna att vara hemma i tre, fyra veckor.
Till den som var hemma sjuk med misstänkt covid skickades ett testkit. När det gäller testerna för antikroppar sa sjukhusets ledning sa att region Stockholm kommer att hitta en lösning. Och den lösningen blev appen ”Alltid öppet”.
– Det var många problem med den. Det första var att när så många loggade in så kraschade appen och det blev svårt att logga in. Andra kollegor säger att de inte fått någon tid överhuvudtaget, berättar undersköterskan som Dagens ETC har talat med.
Hen bekräftar att det är samma bokning som allmänheten använder sig av som de vårdanställda måste använda.
– Den är ingen särskild bokning för personalen utan vi loggar in och använder vårt Bank-ID för att boka precis som alla andra.
Dagens ETC söker Irene Svenonius för en kommentar.