Men redan efter några veckor började varningssignalerna ringa på den närliggande vårdcentralen Nötkärnan på Rymdtorget. De märkte att många av deras patienter ovetandes blivit listade hos den nystartade vårdcentralen. Nötkärnan slog larm till regionen, som gick igenom den nystartade vårdcentralens listningsblanketter. De hittade ett 90-tal blanketter som saknade underskrifter och gav vårdcentralen en sanktion på 20 000 kronor.
Inga läkare på plats
I oktober gör en regionchefsläkare, en sjuksköterska och en medicinsk rådgivare ett oannonserat besök för att se till så att den nya vårdcentralen följer resten av avtalet. De konstaterar att lokalerna har god hygienisk standard, men att läkaren var på plats först 25 minuter efter att vårdcentralen öppnat och att apparaten för att desinfektera redskap inte var inkopplad än. Vårdcentralen lovar att få igång apparaten samma dag och får en påminnelse om att det alltid måste finnas en legitimerad läkare på plats. Enligt vårdcentralsägaren Firas Almesri handlade det om nybörjarmisstag.
– I början kanske det hände att viss personal inte kunde listningsreglerna men det var för längesedan. När vi började vår verksamhet sa de att vi hade instrument som inte var sterila, men vi skickade instrumenten till en steriliseringscentral i Mölndal och sedan köpte vi en egen steriliseringsapparat. De anmärker på småsaker som kan hända varje vårdcentral, säger han.
IVO på besök två gånger
Under vårdcentralens första verksamma månader kommer Inspektionen för vård och omsorg (IVO) på besök två gånger. De granskar den omskärelse av pojkar som pågår i lokalen på kvällar och helger. Vid besöken upptäcker de att läkarna inte ger pojkarna tillräcklig smärtlindring och att instrumenten de använder vid omskärelse inte är sterila. Dessutom anmärker de på att föräldrarna inte får tillräckligt med information om hur de ska sköta såret och rekommenderas att smörja området med vaselin, trots att krämen inte bör användas i modern sårvård. Vårdcentralen får en knapp månad på sig att ändra sina rutiner.
Obehörig personal upptäcks
Efter den första tidens anmärkningar och sanktioner löper verksamheten på utan att regionen eller IVO har någonting att anmärka på. Men i februari förra året gav politikerna i Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd i uppdrag åt regionens tjänstepersoner att göra en fördjupad uppföljning på vårdcentralen. De hade fått signaler om att allt inte fungerade som det skulle.
Under förra våren gjorde regionen flera oannonserade besök och upptäckte bland annat att alla gynekologundersökningar genomfördes av en läkarassistent utan svensk läkarlegitimation. Det kom fram att ytterligare en läkarassistent och två underläkare som arbetade vid vårdcentralen gjorde självständiga undersökningar och behandlingar trots att de saknade läkarlegitimation och förordnanden från socialstyrelsen. Vårdcentralsägaren Firas Almesri menar dock att den obehöriga personalen har arbetat under uppsikt av legitimerade läkare.
– Det är läkarassistenter som sökt om svensk läkarlegitimation och har sina specialiteter i sina hemländer. De jobbade inte självständigt utan vi följde Sveriges Läkarförbunds riktlinjer, säger han och syftar på rekommendationer som säger att läkarassistenter aldrig ska utföra läkararbete på egen hand.
Bröt mot avtal
Den fördjupade uppföljningen visade också att vårdgivaren fått över 300 000 kronor i ersättning för flera hundra helgbesök, trots att vårdcentralen enligt avtalet bara är öppen på vardagar. Majoriteten av besöken avsåg dessutom omskärelse av pojkar, något som inte ingår i avtalet med regionen.
– Vi tog emot några patienter på helgen för vi visste inte att det fanns sådana regler. De bara kom förbi och vårdcentralen var öppen eftersom det var annan verksamhet här. Men regionen betraktar det som fel så vi betalar tillbaka, det är ingen stor sak, säger han.
Under hösten kom även vårdcentralens barnavårdscentral under luppen. De får då kritik för bristande öppettider och att de har för få nyfödda barn för att driva en kvalitativ barnavårdscentral. När regionens tjänstepersoner gick igenom all dokumentation upptäckte de att 75 barn fått för låga doser vaccin vid sina femårskontroller. Det innebar att barnen inte fått ett fullgott skydd mot difteri, stelkramp, kikhosta och polio.
”Vill statuera exempel”
Den fördjupade uppföljningen är fortfarande inte avslutad. På Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd senaste möte innan jul bestämde dock politikerna att vårdcentralen måste betala tillbaka 300 000 kronor för de felaktigt registrerade helgbesöken. Vårdcentralen får även en sanktion på nära två miljoner kronor för att de använt sig av obehörig personal. Firas Almesri säger att han kommer överklaga sanktionen och tycker att regionens granskning liknar en häxjakt.
– De kommer till oss nästan varje dag och det är diskriminerande. Politikerna behöver inte ägna sig åt att knäcka vårdcentraler. Vi är en liten verksamhet som ger bra service till patienterna. De är trygga för vi har sjuksköterskor och läkare som pratar deras språk, säger han.
Han ser ett samband mellan den pågående granskningen och vårdcentralen Angered care som var tvungna att lägga ner över en natt på grund av en rad olika anmärkningar.
– Politikerna och tjänstemännen misslyckades med att kontrollera verksamheten Angered care och nu vill de statuera exempel genom att stänga ner vår vårdcentral i stället. Men vi är en seriös verksamhet, inte som Angered care, säger han.
Uppföljningen likvärdig
Firas Almesri upplever att han som liten vårdgivare övervakas hårdare än de stora vårdbolagen och regionens egna vårdcentraler.
– Jag är bara en vanlig läkare som vill göra en bra vårdcentral. Regionen vill knäcka oss med sanktioner men små initiativ med nya idéer och metoder måste också kunna överleva. Vi kämpar hårt så jag tror inte att de kommer lyckas, säger han.
Men enligt regionutvecklaren Maria Emanuelsson, som handlägger ärendet, är det inte så det fungerar.
– Det stämmer inte. Jag har jobbat ett par år med löpande uppföljning och det är samma uppföljning för alla oavsett om det är en vårdcentral i offentlig eller privat regi. Det görs efter krav- och kvalitetsboken och förfrågningsunderlaget är samma för alla vårdcentralsidkare, säger hon.