Fallet med skyddsstoppet på hotellet i Nacka är allt annat än unikt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Det finns 59 492 skyddsombud i Sverige. Flera fall där arbetsgivarna inte har respekterat eller aktivt motarbetat dem har fått medial uppmärksamhet på senare tid. I våras gjorde SVT:s Uppdrag granskning ett avslöjande om situationen för skyddsombud på bygget av Mall of Scandinavia i Solna. Där hade ett skyddsombud omplacerats för att han ansågs för obekväm.
Fördubblad siffra
En färsk rapport om situationen för skyddsombud, gjord av LO, visar att det inte är isolerade fall det handlar om. Hela 32 procent av de svarande skyddsombuden uppger att de har motarbetats av arbetsgivaren. Det är en fördubbling jämfört med hur det såg ut för fyra år sedan. Dessutom uppger tolv procent av skyddsombuden att de har blivit trakasserade av arbetsgivaren. Inom hotell- och restaurangbranschen är de som uppger sig ha blivit trakasserade flest, hela 19 procent. Fem procent uppger också att arbetsgivaren har nonchalerat skyddstopp, en hög siffra med tanke på att få av de svarande hade försökt lägga ett sådant.
Sten Gellerstedt är utredare på LO och ligger bakom rapporten. Han menar att situationen har försämrats avsevärt för skyddsombud runt om i landet. Han vittnar om att det i vissa fall kan vara så illa att personer får utstå fysiskt våld från arbetsgivaren. Gellerstedt menar att klockan har vridits tillbaka för fackliga ombud.
– På 1960-talet var det vanligt med trakasserier av fackliga företrädare. Men sedan kom det nya lagar som förbättrade situationen. Men nu har situationen försämrats avsevärt, säger han.
Gellerstedt tror att lösningen är tudelad. Dels måste fackföreningarna förbättra utbildningen av de som är skyddsombud, så att de vet vad de ska göra och kan prioritera de förändringar de kämpar för, dels måste arbetsgivarsidan ta sitt ansvar.
– Svenskt näringsliv och Almega måste berätta för sina medlemmar att så här gör man inte. Det finns en inbyggd motsättning mellan arbetsgivare och personal, där arbetsgivaren vill tjäna så mycket som möjligt och personalen vill ha bra lön och goda villkor. Men man kan nå bra resultat genom samarbete också.