Regeringen säger sig vilja fånga upp hemmasittare innan deras skolfrånvaro blir ett stort problem, meddelar Helene Öberg, statssekreterare hos utbildningsminister Gustav Fridolin.
Men ett tungt ansvar vilar på kommunerna och än så länge finns ingen nationell plan för att få tillbaka ungdomarna in i skolsystemet.
13,1 procent av eleverna som gick ut grundskolan förra året var inte behöriga till nationella gymnasieprogram, berättar Helene Öberg, som är statssekreterare på Utbildningsdepartementet. Hur många av dem som inte klarade grundskolan på grund av längre frånvaro vet man inte.
– Det är en del av problemet, att det inte finns några aktuella eller uppdaterade siffror. Men vi vet att upprepad frånvaro i många fall är en del av anledningen till att så många lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet, en grupp som utbildningsministern har pekat ut som vår högsta prioritet.
Problemet ska åtgärdas genom flera olika satsningar, säger Öberg.
– Det är viktigt att komma ihåg att det är mycket som händer innan de här barnen blir hemmasittare och inte går i skolan. Därför satsar vi på tidiga insatser, idag är det många insatser som sätts in på högstadiet, men vi tror att det är bra att börja ännu tidigare. Vi satsar också på speciallärare och specialpedagoger och elevhälsan.
Hur ska de satsningarna se ut?
– De tidiga insatserna handlar om en läs-skriv-räkna-garanti som vi utreder nu och ökat antal anställda i lågstadiet. Sedan vill vi uppmuntra fler att studera till speciallärare och specialpedagoger så att fler kan anställas. Elevhälsosatsningen får vänta till 2016 på grund av riksdagens budget, men den utformas nu.
”Kommunerna har ett stort ansvar”
Helene Öberg medger att det kan vara problematiskt att det inte finns en samlad strategi för hur kommunerna ska hjälpa hemmasittare tillbaka.
– Kommunerna har ett väldigt stort ansvar för att utarbeta strategier själva och det finns de som lyckas bättre än andra, men det finns ingen specifik plan för att utarbeta en gemensam plan idag. Samtidigt följer vi vad som händer med de 13,1 procent som inte får gymnasiebehörighet och utesluter inte att vi kanske kommer att diskutera en sådan lösning.
– Vi tror att satsningarna vi gör från och med i år kommer att göra skillnad, men vi är öppna för att det kan behövas fler och andra insatser för att hjälpa de här eleverna att klara skolan.