– Man har till exempel bra koll på egna miljöbilar, men inget grepp om hur man ska få hela trafikområdet att klimatanpassa sig, fortsätter han. Man kommer så att säga inte utanför det egna kommunhusets väggar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Vad forskarna gör är att ta fram vilket politiskt ledarskap som krävs för att styra mot klimatanpassning. I det undersöker man hur kommunen samarbetar med företag, till exempel inom byggbranschen. Forskarna undersöker också hur medborgarna ska kunna engageras.
– Motståndet mot klimatanpassning kommer att öka ju mer som krävs, tror Lars Stjernkvist (S), kommunalråd i Norrköping.
”Genant att vi inte har vindkraft”
Norrköpings kommun är i dag delägare i olika energiprojekt för att kunna vara pådrivande i riktning mot miljövänlig energi.
– Det är genant att vi inte har vindkraft i Norrköping, säger Lars Stjernkvist (S). De placeringar vi föreslagit hittills har stoppats av länsstyrelsen och opinion i form av Naturvårdsföreningen och lokala boende. Men vi hoppas få till stånd något inom den närmaste framtiden.
– Tidningen Miljöaktuellt kritiserade oss också för brist på miljöbilar, fortsätter han. Vi har hybridbilar som kan gå på etanol och bensin, men som vanligtvis går på bensin. Vi har stramat till reglerna så att de bara får köras på etanol.
”Får inte sopa frågorna under mattan”
Så här långt har kommunen skapat några så kallade avrinningsområden i form av parker och planerar i dag byggande i förhållande till klimatförändringar.
Ett annat exempel är bostadsområdet vid Idrottsparken, där det byggdes stora vattenmagasin under husen, som ska klara att ta emot så kallade 100-årsregn och sedan forsla vattnet till marken.
– Det händer saker, men det går för långsamt och jag är oroad, fortsätter Lars Stjernkvist (S). Vi får inte sopa de här frågorna under mattan, som i USA.
Inom kort ska forskarna på Linköpings universitet presentera ett antal förslag för Norrköpings kommunledning, vilka förslagen är vill de inte säga i förväg.
– Ingen har i dag någon riktig översikt, säger Mattias Hjerpe. Det gör det svårt att styra i rätt riktning mot klimatanpassning och mindre utsläpp. Vilka effekter våra slutsatser har vet vi inte ännu.