I LO:s årliga jämställdhetsbarometer konstateras att en av tio av förbundets kvinnor under det senaste året utsatts för sexuella trakasserier på arbetet. LO slår fast att frågan nu måste lyftas på allvar som ett arbetsmiljöproblem.
Therese Guovelin menar att mörkertalet är stort i restaurangbranschen och att betydligt fler än en av tio troligtvis utsatts för sexuella trakasserier i denna yrkesgrupp.
– Svenska Dagbladet gjorde en enkät 2013, där sju av tio kvinnor anställda i branschen i Stockholm och Göteborg svarade att de någon gång blivit utsatta för sexuella trakasserier. Tyvärr är det alldeles för få som kontaktar oss på fackförbundet för att få hjälp och stöd, säger hon.
Otrygga anställningar ökar
Men problemet är knappast nytt, även om Therese Guovelin bedömer att kränkningarna blivit fler och allvarligare i takt med att andelen otrygga anställningar ökat i restaurangbranschen.
– Jag har själv jobbat elva år som servitris och upplevde redan på den tiden en hård och sexistisk jargong bland personalen. Men idag har endast 43 procent av våra anslutna medlemmar en tillsvidareanställning. Otrygga anställningar gör att människor inte vågar säga ifrån, säger hon.
Hotell- och restaurangfacket har aktivt lyft frågan om sexuella trakasserier som ett allvarligt arbetsmiljöproblem de senaste åren.
– Vi måste gemensamt med LO och arbetsgivarföreningarna lyfta den här frågan. Senaste tiden har jag varit ute i Stockholm och Göteborg, där jag träffat alla förtroendevalda. Tillsammans med arbetsgivarföreningen Visita håller vi inom fackförbundet på att ta fram en webbaserad utbildning om nolltolerans mot sexuella trakasserier och vilka rättigheter man har som anställd, säger Therese Guovelin.
Eftersom sexistisk jargong och kränkningar lätt normaliseras som en naturlig del i det dagliga samtalet kollegor emellan, menar Therese Guovelin att medvetandegörandet av problemet är helt avgörande.
– Vi behöver prata mycket mer om de här trakasserierna. Man ska inte behöva känna att: ”Det kanske är jag som är för känslig”, eller: ”Det ska väl vara så här”, säger hon.
Kunder trakasserar
I LO:s jämställdhetsbarometer konstateras att de sexuella trakasserierna oftast utförs av en tredje part, alltså gäster, kunder och brukare. Therese Guovelin menar att detta är förknippat med yrkeslojaliteten.
– Man vill ge god service och ha nöjda kunder, därför slätas mycket över med ursäkter som att: ”Han hade väl fått lite mycket innanför västen” eller liknande. Men det gör det inte okej, säger hon.
För att komma till rätta med kränkningarna menar Therese Guovelin att samtliga kollektivanslutna arbetsplatser måste ha en nolltolerans mot sexuella trakasserier och en handlingsplan.
– Det räcker inte med en fin policy och nolltolerans, det behövs också en handlingsplan för när det här ändå inträffar, för det kommer det tyvärr fortsätta att göra, säger hon.