Valmyndighetens uppgift är att informera väljarna om när, var och hur man röstar. Inför EU-valet på söndag har myndigheten köpt annonsplats i flera medier inklusive nationella morgontidningar som DN och SvD. Myndigheten tänker däremot inte annonsera i Dagens ETC. I förra veckan tillfrågades myndighetens mediestrateg Alexandra Kindblom vad som låg till grund för beslutet.
– Hon svarade att Dagens ETC hölls utanför medieplanen för att vi är ett ”så tydligt åsiktsmedium” och att Valmyndigheten är noga vilka miljöer man vill förknippas med. Hon sa också att DN och SvD inte är åsiktsmedier och därmed inte lika känsliga miljöer, säger Jim Berg, marknads- och annonschef på ETC Förlag.
”Myndighetsmissbruk”
Dagens ETC:s ansvarige utgivare Johan Ehrenberg anser att Valmyndigheten gör sig skyldig till myndighetsmissbruk.
– En myndighet ska tala till alla medborgare och behandla dem lika. Det ska inte vara skillnad på vad en läsare har för politiska sympatier för att hen ska få korrekt information. Det är extra viktigt när det handlar om val. Gör en myndighet reklam i nyhetstidningar kan man inte välja ut dem man själv tycker står närmast myndighetens anställdas politiska sympatier. Att bara välja borgerlig morgonpress är ingen neutral handling.
Politiska preferenser
Enligt Sektionschefen Kristina Lemon annonserar Valmyndigheten inte bara i DN och SvD, utan också på Aftonbladet.se samt i ett stort antal dagstidningar runt om i landet.
Annonser i tidningar och på webb kombineras vidare med andra medier såsom tv, radio och utomhusreklam.
– Dessa kanaler tillsammans utgör en bred mediemix som vi bedömer når våra målgrupper. Vi definierar inte våra målgrupper utifrån deras politiska preferenser och har heller inget uppdrag att försöka påverka valdeltagandet, skriver Kristina Lemon i ett mail.
Men Johan Ehrenberg tycker att Valmyndigheten lurar sig själv.
– Visst kan man tro att man når sin målgrupp genom lokaltidningarna. Men att man utesluter den enda rikstäckande röda morgontidningen kan inte motiveras med annat än att den målgruppen är ointressant. Och varför skulle den vara det, säger han.
Han kan förstå om myndigheter väljer att bara informera via SVT eller SR, våra gemensamt ägda kanaler.
– Men gör man annonser med skattemedel och bara riktar det till utvalda dagstidningar så blir det orimligt. Varför ska skattepengarna bara gå till tidningar med S-märkta eller liberala ledarsidor och inte till en som är uttalat feministisk, socialistisk och grön?