Hoppa till innehållet

Val 2014

Skulle få fler utlandsfödda att rösta – ändå var all valreklam bara på svenska

Valmyndigheten hade information på 38 språk – men bara på sin webbplats. Utomhusreklamen, tidningsannonserna och reklamfilmerna var samtliga på svenska.
Valmyndigheten hade information på 38 språk – men bara på sin webbplats. Utomhusreklamen, tidningsannonserna och reklamfilmerna var samtliga på svenska.

Dagens ETC

Regeringen satsar 60 miljoner kronor på att öka valdeltagandet i år, bland annat bland de utlandsfödda. Trots det gjorde Valmyndigheten nästan all valinformation inför EU-valet enbart på svenska.

Regeringen satsar 60 miljoner kronor på att öka valdeltagandet i år. En prioriterad grupp i Valmydighetens uppdrag är de utlandsfödda – ändå var nästan all valinformation inför EU-valet enbart på svenska.
   – Man kunde informerat på flera olika språk i exemplevis tv tycker jag, säger Jabar Amin (MP).

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln