En rapport om resvanor som kommunen har låtit göra visar att Jönköpingsborna tar bilen oftare än medelsvensken. Under vardagar använder 64 procent bilen som huvudfärdsätt, 10 procent åker kollektivt, lika många cyklar och 14 procent går till fots. 2007 åkte Jönköpingsborna i genomsnitt 85 kollektivtrafiksresor. Jönköpings kommun har som mål att fördubbla den siffran till år 2020.
Ska kollektivtrafiken vara skattefinansierad?
Mikael Ekvall, Vänsterpartiets toppnamn till landstingsfullmäktige:
Kollektivtrafiken ska drivas av det offentliga och vara skattefinansierad. Det är betydelsefullt för att förhindra privatiseringar som på sikt skadar kollektivtrafikens förtroende. Avregleringar som fullföljts inom svensk kollektivtrafik har varit effektiva sätt att minska demokratin på. Om kommunikation och infrastruktur istället drivs och ägs av det offentliga så står den under demokratisk kontroll och är därmed också påverkbar. En skattefinansierad kollektivtrafik har goda förutsättningar att öka det kollektiva resandet och att öka nyttjandegraden i glesbygdstrafiken.
Margareta Sylvan, Miljöpartiet de grönas toppnamn till kommunfullmäktige:
Miljöpartiet de gröna i Jönköping vill ge gratis buss-kort till alla skolungdomar från årskurs 4 – ett busskort som ska gälla hela året. Till pensionärer över 65 år vill vi införa gratis resor vid lågtrafik. Dessutom vill vi att hela kommunen ska betraktas som en zon. Det innebär att alla betalar lika för kollektivtrafiken oavsett var man bor i kommunen.
Hur ska ni få fler att välja kollektivtrafik?
Mikael Ekvall (V):
Ska fler människor välja att åka kollektivt är det nödvändigt att den går att lita på. Trafiken ska avgå regelbundet och i tid. Då måste det offentliga äga kontrollen över verksamheten. Den nuvarande regeringen har tyvärr gjort precis tvärtom. Man har styckat upp ett sammanhållet system och öppnat upp för avreglering av stambanan. Regeringen har valt fel väg. Resenärer som åker kollektivt är i första hand inte intresserade av vem som utför en tjänst. De är intresserade av att trafiken fungerar, går i tid och är prisvärd. Detta har försvårats när trafiken blivit uppdelad på allt fler operatörer. Det bör finnas möjlighet att åka kollektivt till stora arbetsplatser som sjukhus och fabriker. De ska avgå vid tider så att man kommer dit och hem i tid.
Margareta Sylvan (MP):
Bilen är ett transportmedel som har inneburit ökad rörlighet för många. Men bilismens problem behöver lösas. Biltrafikens problem är inte bara trafikolyckorna och klimatpåverkan. Privatbilism är ofta ett ineffektivt sätt att transportera människor eftersom den kräver stort utrymme och har hög energianvändning. Biltrafiken bidrar också till övergödning, försurning, störda ekosystem och marknära ozon. Barn drabbas särskilt hårt av lokala bilavgaser i städerna där biltrafiken också kräver mycket utrymme och för med sig stora problem med buller.
Miljöpartiet vill minska bilismen men på landsbygden kan bilen fortfarande vara ett alternativ för lokala transporter och därför ska det även finnas bränslesnålare bilar, en väl utbyggd infrastruktur för förnybara bränslen och fler laddstolpar.
Ett annat sätt att minska behovet av bilen kan, förutom en väl utbyggd kollektivtrafik med hög turtäthet, vara en god samhällsplanering som för bostäder, arbetsplatser och service närmare varandra men också genom satsningar på digital kommunikation, distansarbete och klimatsmarta logistiksystem.
Vilka åtgärder behövs för att få fler att välja cykeln?
Mikael Ekvall (V):
Cykeln skall vara det naturliga valet vid kortare resor. Om fler cyklar har det positiv effekt på folkhälsan, samtidigt som det är snällt mot miljön. För att öka antalet cykelturer vill vi se till att det finns tydliga cykelleder och sammanhängande och säkra cykelbanor. Det är också bra om det finns många knutpunkter där man kan låna cykel och eventuellt lämna tillbaka den på en annan plats.
Margareta Sylvan (MP):
Att bygga fler gång- och cykelbanor i och mellan bostadsområden och tätorter i hela kommunen är ytterligare en väg att minska bilismen. God närservice, informationsteknik, samåkningssystem, bilpooler och flexibla kollektivtrafiklösningar kan vara viktiga komplement liksom smidiga hyr- och lånesystem för cyklar.