– Vi vet ju att svensk skola blivit mer ojämlik på ett antal års sikt och att det fria skolvalet är en del i detta. Sedan ska man vara ärlig och säga att boendesegregationen också spelar väldigt stor roll för detta, säger hon.
En av de dellösningar hon pekar på är satsningar på lärare. En annan är förslaget om en gemensam kö till friskolor och grundskolor som ska hindra friskolor att välja bort elever med särskilda behov. Inom ett år ska det finnas ett förslag på ett sådant regelverk.
”Svårt ta steg tillbaka”
– Vi har inte sagt att vi vill ta bort det fria skolvalet. Vi tror nämligen att det är väldigt svårt att ta ett steg tillbaka och säga att nu måste du gå på den skolan som du bor närmast och så blir enda sättet att påverka vilken skola du går på att flytta runt. Men däremot måste man kompensera för det fria skolvalet på ett mycket tydligare sätt om man vill ha det, säger hon.
Lena Hallengren pekar på Malmö som förebild både när det gäller att omfördela resurser och på synen på resultat. Målen sätts lägre.
– Om man talar om för en skola att det är rimligt att ni når 60 procent, så har de gjort maximalt i stället för att de känner att de är värdelösa. Det kanske inte är så misslyckat ifall det är så att en tredjedel av eleverna bara gått två år i svensk skola. Det är väl inget svårt att nå 99 procent om man har förutsättningarna? säger Lena Hallengren.
– Man förenklar det mycket om man tror att vi tar bort det fria skolvalet, så får alla gå på den närmsta skolan och sedan har vi jättebra blandning för det har vi tyvärr inte ändå, säger hon.
Avsatta pengar
Ett större arbete för att vända nedåtgående resultatspiraler ska kunna ske med hjälp av Skolverkets nationella utvecklingsprogram. Pengar har avsatts i budgeten och från och med i höst ska Skolverket kunna gå in på skolor som behöver hjälp och skräddarsy lösningar som de också kan finansiera.
– Alliansen skulle ha ett antal förstelärare i ”utsatta områden”. Då tror man att det bara handlar om förstelärare, punkt. Vi tror att det är mycket svårare än så. Och man ska inte klumpa ihop alla de skolor och områden vi talar om, att alla har samma lösning, för så lätt är det nog inte heller.