Igår rapporterade Dagens ETC att bussar i flera svenska städer, bland annat Stockholm, kommer att affischeras med reklam från Sverigedemokraterna. Något som har fått många att reagera starkt.
– Min första tanke är att nej, jag kommer inte sätta mig i en sådan buss och köra den. Jag har själv invandrarbakgrund och vill inte åka runt med sådana meddelanden. Sedan blir det ju arbetsvägran om jag nekar att köra en buss, men då kanske man får ta det som fackförbund, säger Perihan Aydin, som är fackligt skyddsombud och busschaufför vid ett av Keolis garage i Stockholm.
Hon är inte ensam om att känna på det viset. Sara, som inte vill uppge sitt efternamn, är också busschaufför i Stockholmsområdet. Även hon ogillar idén om att köra runt med reklamen.
– Det är klart att man mår dåligt över det. Sedan blir det också paradoxalt, för på måndag träder ett nytt avtal i kraft som bland annat innebär att Keolis ska ta ansvar för att sanera rasistiskt klotter på busshållplatserna mer effektivt. Och samtidigt ska vi köra runt med reklam för Sverigedemokraterna, det är konstigt.
Båda två tror att Sverigedemokraternas reklamkampanj kan leda till att resenärer känner obehag inför att åka med bussarna, och att det dessutom kan komma att bli en säkerhetsrisk.
– Man blir orolig för både chaufförer och passagerare. Det är en skyddsfråga, något skulle kunna hända. Dels kan det leda till vilda diskussioner på bussarna. Men tänk om det blir på samma sätt som i tunnelbanan, att folk kastar färg på bussarna? Om de är i trafik då skulle det kunna bli farligt, säger Perihan Aydin.
Hon hoppas att annonskampanjen på något sätt kan stoppas, kanske genom fackligt arbete eller andra typer av protester.
– Det finns ju exempel där Sverigedemokraterna har hindrats från att komma in på arbetsplatser. Jag tänker mig att vi borde kunna göra något liknande här, det är ju som att de tränger in på våra jobb med reklamen. Vi borde ha rätten att säga nej till det. Sedan hoppas jag att folk ringer och protesterar, och kanske väljer att ta en annan buss än de med reklam på.
”Jag mår illa”
Flera politiker har också reagerat kraftigt på nyheten om reklamkampanjen.
– Jag mår illa när jag hör detta. Det hör demokratin till att valrörelsen bjuder på sin dos av slagträn. Men de ska riktas mot politiska motståndare, inte användas för att slå på människor som redan ligger ner. Sverigedemokraterna går över gränsen, säger Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.
Mia Sydow Mölleby, riksdagsledamot för Vänsterpartiet, anser att reklamen är förfärande.
– Det finns många människor som har flytt från krig eller jobbiga förhållanden. Och så möts de av ett sådant här budskap i kollektivtrafiken, att de inte är välkomna här. De ska inte behöva utsättas för detta.
Hon menar att SL borde ha en högre etisk standard när de tar in reklam.
– De har ingen skyldighet att ta in det här, och borde vara ansvarstagande gentemot sina resenärer. Rent politiskt skulle detta kunna lösas i upphandlingen, genom att man är tydlig med att kollektivtrafikbolagen ska ha etiska riktlinjer vad gäller sin reklam. Men det är konstigt att de inte själva reagerar och tänker efter vad de tar in. Det går inte att bara gömma sig bakom att det inte är olagligt, bara för att det är lagligt betyder det inte att det är lämpligt.
Under torsdagen meddelade Skånetrafiken att de stoppar SD-kampanjen.