Med sina nästan 70 000 följare på Facebook är Skiftet en av Sveriges största oberoende politiska organisationer. De driver kampanjer i många frågor. Allt från motstånd mot marknadshyror till stöttande av barnmorskornas protest. Ett sätt för dem att nå ut har varit genom annonsering på Facebook. Fram tills deras konto blev blockerat.
– Vi tycker det här är väldigt märkligt, för vi har inte haft några tidigare problem med annonser, säger kanslichef Robin Zachari.
Återställt – men tyst
Ett automatiserat fel? Innehåll som brutit mot reglerna? Eftersom Skiftet inte fått någon förklaring till var eller hur de brutit mot reglerna så har de själva inga svar att ge. När Dagens ETC kontaktar Skiftet en knapp vecka efter blockeringen förklarar de att de under processen aldrig varit i direktkontakt med någon person på Facebook.
Dagens ETC söker Lukasz Lindell, Facebooks kommunikationschef i Sverige, för att få reda på varför Skiftet blockerats. Lukasz Lindell svarar att ”vi har fått mer information kring vad som hänt”, men att den informationen bara kan lämnas ut till personen vars konto det gäller. Annonseringen hos Skiftet är kopplad till teknikchef Joel Ekström Svenssons egna Facebook-konto och till Joel Ekström Svensson skriver Facebook fyra dagar senare att Dagens ETC hört av sig och att han ombeds förklara vad som hänt.
När Joel Ekström Svensson gör det får han rådet att se över sina säkerhetsinställningar, vilket han gjort flera gånger. Facebook beslutar då att återaktivera hans konto. Men fortfarande ingen förklaring varför det stängdes av från första början.
Dagens ETC får ett mejl från en dansk kommunikationsansvarig på Facebook, Camilla Nordsted, nästan två dygn senare med ett svepande svar om att systemet baseras på ett maskinellt system och feedback från människor, och att det alltid finns brister i systemet som de försöker förbättra.
Robin Zachari säger att det, oavsett anledning, är allvarligt att något sånt här sker ett knappt år före ett val.
– Inför val så ska det vara lika. Oavsett sida ska man ges möjlighet att nå ut, bilda opinion. Och eftersom Facebook har blivit ett privat monopol så är det problematiskt om politiska aktörer blir avstängda så här. Om inte alla ges samma möjligheter, säger han.
Hur mycket annonserar ni på Facebook?
– Vi lägger några tusenlappar i månaden kanske. Det är inga jättestora summor, men det är ett sätt för oss att nå ut, säger han.
Flaggas som politiska
Bokförlaget Verbal mötte liknande problem för lite mer än ett år sedan. De hade några annonskampanjer igång för böcker när de fick meddelandet att deras konto brutit mot Facebooks riktlinjer. Men ingen förklaring till hur eller var det ska ha skett.
– Många av våra böcker handlar om samhälle och politik och de annonserna blir ofta flaggade som politiska. Men det hjälpte tydligen inte att vi var auktoriserade och hade anmält att annonserna berörde politik, säger Per Sicking, förläggare på Verbal, samt ordförande för Vänsterpartiet Gnesta och ledarskribent på Flamman.
Var ni under den här processen någonsin i kontakt med någon person?
– Ja, via Facebooks support så fick vi svar från personer. Men det enda de sa var att de rekommenderade oss att läsa igenom Facebooks riktlinjer. Men ingenting om hur vi skulle kunna få i gång kontot igen, säger han.
Kan ni annonsera nu igen?
– Ja, vi har förstått det så. Vi kollade på kontot för någon månad sen och då tycktes det vara igång igen. Vi har aldrig fått något besked om att det har hänt eller varför.
Hur ser du på det här nu?
– Det var väldigt tråkigt när det hände eftersom det är en viktig marknadsföringskanal för oss. Men ärligt talat har vi haft lite för fullt upp med utgivningar för att fortsätta undersöka det där. Men är så klart tråkigt, framför allt för att man inte kan få svar på vad man gjort för fel. Det hade aldrig varit okej om en statlig myndighet gjorde så här och det känns inte så bra att ett privat företag med den här makten gör det heller.
Digitalieringsexpert: ”Facebook agerar som Nordkorea”
Techjättar, som Facebook, har idag ett stort inflytande över vilken information människor nås av. I en egen rapport 2017 bekräftade Facebook att sajten använts för påverkanskampanjer av andra länder inför demokratiska val i USA och Europa. Efter mycket kritik så har företaget sagt att de ska skärpareglerna. Men Facebooks eget fokus ligger inte främst på åsikts- eller opinionsbildning, säger Mattias Beijmo, digitalieringsexpert och författare till boken ”De kan inte stoppa oss”.
– Facebook är inte in the business of opinionsbildning, de är in the business of tjäna pengar, och det gör man på annonser. Det gör att det finns ett kommersiellt incitament för vad man ska prioritera och visa upp på sin plattform, säger han.
Medvetna val
Facebook gör medvetna val kring vad som ska tas bort och vad som lyfts fram, enligt Mattias Beijmo.
– När jag säger ta bort så menar jag vad man minskar räckvidden på. Sen det motsatta, vad man ökar räckvidden på. På så sätt formar de också diskursen i samhället, medvetet eller omedvetet.
Du säger att de gör medvetna val. Det är väl inget Facebook skulle hålla med om?
– Jag tror inte att Facebook på något sätt skulle neka till det idag, efter alla läckor, att man vill ha det man kallar för meaningful interactions. Innehåll som polariserar menar man inte tillför till meaningful interactions och då tar man i synnerhet ned det innehållet. Men att de skulle ha politiska motiv i sitt agerande, det förnekar man starkt.
Att exempelvis Skiftet nu stoppats från att annonsera tycker Mattias Beijmo är varken förvånande eller upprörande.
– Det är Facebooks plattform, och de gör vad de vill på den, om man ska vara ärlig. Så det är varken förvånande eller upprörande att man inte vill ha opinionsbildande, politiskt lutande, annonsering. I en större diskussion kan man fundera över om Facebook ska den makten över samhällsdiskursen. Men det handlar då inte om vilka annonser de vill ha på sin plattform.
Är det ett problem att Facebook medvetet brister i sin transparens?
– Det är ett jätteproblem. Det är nästan patetiskt hur de skyr intervjuer och medieframträdanden. Mig försökte de stoppa för några år sedan när jag höll föredrag i Almedalen, för att det var Facebook-kritiskt. De agerar som Nordkorea, antingen ställer de inte upp på intervju eller så kräver de alla frågor i förväg för att sedan hålla mer föredrag än besvara frågorna. Det här beteendet tror jag är något som kommer skada dem mer än vad de tjänar på det.