Han är en av flera företrädare för funktionsrättsrörelsen som i oktober gick ut och kritiserade utredningen och samtidigt läckte en del av det innehåll som fram till dess hade diskuterats internt. Bland de läckta förslagen fanns en begränsad tid för assistans för sådant som inte räknas till grundläggande behov, en helt annan insats riktad till barn under 16 år som ska ersätta assistansen, och så en formulering som innebär att psykiska funktionsnedsättningar inte längre ska räknas som grund för att få personlig assistans.
Det är visserligen mildare formuleringar än de som läckte från utredningen i mars i år, men konsekvensen blir ändå mindre och inte mer hjälp, menar Mikael Klein.
– Många som är i behov av omfattande personlig assistans för att få vardagen att fungera kommer inte längre att kunna bo hemma utan flyttas till särskilda boenden. Det gäller även många barn.
Regeringen tog bort besparingskraven ur utredningens direktiv i våras efter att frågan om assistansen hade blivit kontroversiell, men Mikael Klein tycker inte att det märks, och om de insatser som han hittills har sett föreslagna, så menar han att de kommer att leda till en ökad ofrihet för personer med funktionsnedsättning.
Vill få ner kostnaderna
Statsvetaren Niklas Altermark, som särskilt har undersökt LSS, tror inte heller att det är så sannolikt att utredningen skulle få igenom alla förslag – såväl folkrörelser som forskare och små partier från båda blocken är emot att begränsa assistansen – inklusive Sverigedemokraterna. Det är Socialdemokraterna och Moderaterna som traditionellt vill få ner kostnaderna, men i valrörelsen har även dessa partier tvingats lova fortsatt liv för assistansen.
Men en del av utredningens förslag kan ändå komma att leva vidare i omarbetad form efter att ett regeringsskifte har ägt rum, tror Niklas Altermark.
– Det viktiga är att frågan fortsätter att vara uppe på dagordningen så att partierna tvingas stå fast vid sina vallöften, särskilt C och KD som inte har en lång historia av engagemang i frågan.
Men nästan inga partier vill höja skatterna, så hur ska de kunna stärka LSS-insatserna då?
– För Liberalerna tror jag att det är en prioriterad fråga. Vänsterpartiet kan tänka sig att höja skatten. Att S tillsatte utredningen tror jag beror på att man har velat hitta ett utrymme för nya reformer utan att höja skatten. För att kunna lansera satsningar i valet har man identifierat att LSS och sjukförsäkringen är system som man kan spara pengar på.
Fortsatt hårda bedömningar
Försäkringskassans hårdare bedömningar i assistansärenden fortsätter dock oförminskat, trots att regeringen redan 2017 tog bort de skarpaste formuleringarna om att bryta kostnadsutvecklingen i sitt regleringsbrev, och trots att högsta förvaltningsdomstolen har gett myndigheten bakläxa i hur domar har tolkats, till exempel vad gäller de omstridda tolkningarna om att hjälp med andning och sondmatning inte räknas som grundläggande behov.
I september i år kom statistik som visade att 1711 personer sedan 2015 hade halkat ur den del av assistansen som finansieras av staten genom Försäkringskassan. Det har också blivit svårare för nya ansökningar att gå igenom, visar aktuell statistik.
De som tar över är anhöriga, gruppbostäder, andra LSS-insatser och hemtjänst – service som privatpersoner och kommuner bekostar och som därför inte märks i statskassan.
Alla de här reportagen om föräldrar till svårt sjuka barn som vakar dag och natt och inte får någon hjälp, kan man räkna med att de lättare får assistans i och med att utredningen skrotas och debatten kommer upp på bordet?
– Nej. De som har drabbats av den politik som har förts de senaste åren kommer inte att påverkas bara för att ytterligare hot mot assistansen avvärjs. Där handlar det om Försäkringskassans sätt att tolka prejudicerande domar och att göra striktaste möjliga tolkning av alla ansökningar. Försäkringskassan behöver mycket tydligare politisk styrning om något ska ändras, säger Niklas Altermark.
Gruppbostäder ingen lösning
I en situation då assistansen är ifrågasatt är det många som sneglar på gruppbostäder som ett bra alternativ till assistansen. Men förra veckan kom Uppdrag granskning med ett inslag där redaktionen hade tittat igenom 1 800 anmälningar mot sådana boenden i Sverige och upptäckt många fall av försummelse, medicinslarv, vanvård, våld, sexuella övergrepp och till och med ett drunkningstillbud. Niklas Altermark menar att det här är en av de stora nackdelarna med att regeringen och därmed också debatten har fokuserat så mycket på assistansens fortsatta existens.
– Det har tagit uppmärksamhet ifrån andra områden inom LSS. Det handlar om förlorade år. Gruppboende är en form av insats som fungerar jättebra för vissa personer. Men det är en helt annan typ av insats än assistansen, och det finns stora problem med många gruppboenden så som de fungerar idag.
Enkät
Vi frågade företrädare för riksdagspartierna hur de ställer sig till utredningens läckta förslag i assistansutredningen, nämligen att:
1. En schablon införs för alla med assistansersättning på 15 timmar per vecka utöver tiden för att få hjälp med grundläggande behov.
2. Att rätten till assistans för barn under 16 år försvinner. Barn under 16 år ska istället få stöd inom ramen för den nya insatsen personligt stöd till barn. Samtidigt förlorar föräldrarna möjligheten att avgöra vem som utför tjänsten.
3. Att endast praktiska hjälpbehov ska berättiga till personlig assistans. Behov på grund av psykiska funktionsnedsättningar ska inte längre ge rätt till stöd med självbestämmande.
4. Att insatsen ledsagarservice försvinner för att istället omfattas av den nya insatsen Personlig service och boendestöd.
Vänsterpartiet
1. Vi är kritiska till förslaget. LSS är en rättighetslagstiftning där individens behov ska styra. Utredaren menar att förslaget syftar till att den sökande inte skall behöva redovisa för varje del av sitt liv. Att det här ska vara en förenkling. Problemet är att vi inte vet vad konsekvenserna blir av förslaget. Hur svårt det kommer att vara att beviljas fler timmar än de schabloniserade. Hela tanken med den personliga assistansen är att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet. Att man ska ha möjlighet att leva som andra. För att uppnå det krävs valfrihet, inflytande, självbestämmande och delaktighet. Det tycker vi blir svårt att uppnå om man sätter en schablon som grund och inte behov.
2. Vi kommer inte ställa oss bakom det här förslaget. Intressant är att i det läckta förslaget går att läsa att man inte ser några större brister med personlig assistans för barn. De flesta som blir beviljade insatsen är mycket nöjda och den ger förutsättningar för våra barn att leva ett liv som andra. Därför är det för oss helt obegripligt varför vi ska utforma en helt ny insats. Vi vet dessutom inte hur den nya insatsen skulle se ut eller vem ska utföra den. Vi vet bara vem som ska betala för den. Men framförallt är vi mycket oroade över det faktum att genom att införa åldersgränser för barn för assistans så får barn i vårt land olika möjligheter att utvecklas till fria individer beroende av deras funktionalitet. Det kan vi inte acceptera.
3. Det kan vi absolut inte ställa oss bakom. Om det här förslaget skulle bli verklighet så skulle det innebära att människor med tex autism och utåtagerande beteende inte längre skulle kunna leva som självständiga individer som aktivt deltar i samhällslivet. För många med den här typen av psykisk funktionsnedsättningar så är ingående kunskap om den personens liv, beteende och behov en förutsättning för att kunna ge stöd för individen att kunna leva sitt liv på samma villkor som andra. Det ser vi som nästan omöjligt att kunna tillgodose med någon annan insats än personlig assistans. Det här förslaget är att ta ifrån vissa av oss våra grundläggande rättigheter. Helt oacceptabelt.
4. Vi har inte tagit del av den delen av utredningen ännu.
Miljöpartiet
Vi kommer att ta del av utredningen och de synpunkter som kommer in under remissrundan. Remissrundan och dialog med funktionshinderrörelsen är mycket viktigt för att säkerställa att vi tar steg framåt som förbättrar, inte försämrar, för de människor som berörs.
Vår generella hållning är att LSS måste förtydligas så att personer får det stöd de behöver och har rätt till. LSS handlar om rättigheter, har man rätt till insatser ska man få detta utifrån behov. De problem och nytolkningar av LSS om skapats genom domar – på ett sätt som inte stämmer överens med grundtankarna med lagen – måste rättas till. Det behövs förändringar i lagstiftningen som leder till tydliga förbättringar och som människor kan känna sig trygga med. Alla varianter av andningshjälp och sondmatning ska ses som grundläggande behov och ge rätt till personlig assistans. Miljöpartiet vill skjuta till minst en miljard kronor årligen till LSS-insatser, det räcker inte med förtydliganden i lagstiftningen, det behövs även resurser.
Moderaterna
Moderaterna har redan tidigare slagit fast att vi inte stödjer ett eventuellt förslag som tar bort rätten till assistans för barn under 16 år. I övrigt avvaktar vi utredningens betänkande och kommer noggrant analysera utredningens förslag.
Kristdemokraterna
1. Som vi har förstått det överväger utredningen att införa en schablon på 15 timmar per vecka för vissa andra personliga behov som fritidsaktiviteter (alltså inte grundläggande behov). Vi har svårt att se fördelarna med en schablon. Det måste vara det personliga behovet som avgör hur mycket assistans som är nödvändigt för att utföra en viss fritidsaktivitet, inte aktiviteten i sig. Detta eftersom behovet kan variera kraftigt från person till person beroende på vilken funktionsnedsättning som personen har. Med den information vi har ni skulle vi inte stödja förslaget om det kommer till omröstning.
2. Om förslaget som presenterats i media stämmer, anser vi att det saknar en tydlig förbättring jämfört med dagens insats. Tvärt om ser vi risker för förödande effekter om de blir verklighet. Socialstyrelsens rapport från december 2017 visar tydligt att barn och deras familjer är de som drabbas extra hårt när de förlorar rätten till assistans. Dagens frihet att själv kunna välja vem som ska ge dig stöd och hjälp i vardagen skapar en trygghet och ökad livskvalitet. Vi ser en risk att denna frihet kommer inskränkas om barn under 16 år skulle förlora rätten till assistans och istället hänvisade till en kommunal insats utan rätt att välja utförare. Barnens självständighet minskar och livskvaliteten försämras. Föräldrar riskerar att inte mäkta med och syskon blir försummade. Familjer trasas sönder. Vi befarar dessutom att många kommuner kommer få svårt att hantera de ökade kostnaderna som den föreslagna insatsen kommer medföra. Om kommunerna inte kommer klara av att ge ett fullgott stöd kommer familjer som redan idag kämpar för att klara vardagen få det ännu svårare om den nya insatsen medför att föräldrar eller anhöriga förlorar möjligheten att vara assistenter.
Vi skulle avslå förslaget om det kommer till omröstning.
3. Tack vare personlig assistans kan idag flera personer med exempelvis autism och utåtagerande beteende bo och leva ett gott liv tillsammans med sin familj eller i en egen lägenhet. De får en chans att vara delaktiga och självständiga i samhället. Det är den trygghet och tillit som skapas mellan den assistansberättigade och assistenten som är nyckeln till friheten. Om bara praktisk hjälp ska ge rätt till personlig assistans ser vi en risk att många personer med psykisk funktionsnedsättning skulle förlora rätten till delaktighet och att kunna leva som andra. Många skulle i värsta fall emot sin vilja bli hänvisade till institution. Det är en situation som vi kristdemokrater inte kan acceptera.
Vi skulle avslå förslaget om det kommer till omröstning.
4. Ledsagarservice är för många personer en förutsättning för att kunna delta i samhället på jämlika villkor. Jag har inte sett någon närmare beskrivning av hur det nya förslaget föreslås vara utformat och har därför svårt att uttala mig om hur vi skulle ställa oss till det.
Centerpartiet
Vi kommer ta ställning till alla detaljer när utredningen är presenterad, men vi är kritiska till idén att minska valfriheten för barn och deras föräldrar. Vi anser också att insatserna måste utgå från varje individs behov, inte från en schablon. Vi har varit tydliga med att vi vill gå tillbaka till ursprungstanken med LSS, att ge personer med funktionsnedsättning rätten att leva som alla andra. Ingen ska behöva känna oro för att inte få den hjälp eller det stöd de behöver. Centerpartiet vill bland annat se en lagändring som slår fast att exempelvis andning och sondmatning är grundläggande behov. Vi satsar 700 miljoner årligen för att säkerställa att när lagändringen trätt i kraft ska dessa människor kunna få statlig assistans, säger Anders W Jonsson.
Liberalerna
1. Nej, det tycker Liberalerna är ett mycket dåligt förslag. Själva utgångspunkten för LSS, så som det formulerades när vårt parti drev igenom det en gång i tiden, är personer med omfattande funktionsnedsättningar ska få möjlighet att leva som andra. Andra människor lever för det första inte enligt schabloner. En del vill fylla sin fritid med olika aktiviteter, andra vill leva stillsamt. För det andra kan man knappast leva som andra, om man ska hinna med hemarbete, inköp, träning och fritidsaktiviteter på sammanlagt 15 timmar i veckan.
2. Nej, det tycker Liberalerna är ett mycket dåligt förslag. Barn med omfattande funktionsnedsättningar ska få det stöd de behöver för att kunna leva som andra barn, med sin familj. Makten att själv bestämma över vem som ska ge hjälp och stöd är en av själva grundtankarna med LSS och personlig assistans. När det handlar om barn tycker vi att man kan utgå ifrån att föräldrar för sina barns talan, och att de gör det utifrån barnets bästa. Det är orimligt att, som utredningen verkar vara inne på, beröva tusentals välfungerande familjer sin frihet eftersom det finns ett fåtal föräldrar som är olämpliga.
3. Nej, det tycker Liberalerna är ett mycket dåligt förslag. Vi håller med utredningens resonemang om att personlig assistans får en annan karaktär när den ges till personer som själva har begränsad möjlighet att leda och kontrollera den. Men vi i Liberalerna drar en helt annan slutsats av det. Vi menar att det då är extra viktigt med personlig assistans av hög kvalitet – inte att det ska vara något helt annat stöd. Behovet av kontinuitet, självständighet och delaktighet blir inte mindre för att man behöver mycket stöd – tvärtom, då är det extra viktigt att det finns människor som kan tolka och respektera ens vilja!
4. Liberalerna vill att gränserna mellan de olika insatserna enligt LSS ska bli mer flexibla och att även t ex hemtjänst och boendestöd ska kunna ingå. Alla typer av stöd som handlar om att en person hjälper en annan bör kunna ges i assistansliknande form, av samma person, så att den som behöver stödet får stort självbestämmande och kontinuitet. Eftersom många andra förslag som läckt från utredningen handlat om att begränsa och skära ner på insatser är vi ju i grunden lite misstänksamma mot allt som sägs, men just det här låter faktiskt bra, under förutsättning att det blir mer flexibelt än idag.