– Timss och Pisa mäter viktiga aspekter av det vi vill att våra elever ska kunna, men de mäter långt ifrån allt. Det min och andra forskningsstudier visat är exempelvis att frågorna i matematik och naturvetenskap missgynnar elever som inte har god läsförståelse. Därför är det svårt att säga något om vad eleverna som lyckas sämre egentligen kan i de ämnena eftersom det krävs ett stort ordförråd för att förstå frågorna. Sedan finns det många viktiga kunskaper som inte har någon plats i de här testerna, så som demokratiska värden, tolerans, sexualkunskap, att redogöra muntligt och så vidare.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Vilka andra faktorer än undervisningen påverkar hur väl man lyckas på proven?
– Det finns en koppling mellan elevernas socioekonomiska bakgrund och hur väl de lyckas i de internationella kunskapstesterna. Elever med starka resurser hemifrån lyckas bättre och vice versa. Mätningar som Pisa leder också till att man drivit igenom stora satsningar baserat på resultaten där one-size-fits-all, till exempel mattelyftet. Alla skolor behöver inte mattelyftet, en del behöver fler lärare, andra behöver bättre skollokaler och så vidare.
Hur påverkar mätningarna synen på kunskap?
– Under de senaste åren tycker jag att det skett en nyansering av debatten, som även gäller politiken. Man har ansträngt sig för att analysera resultaten djupare. Min rädsla är att mätningarna fortfarande föder en ängslighet med snabba åtgärder som resultat, där skutan ska vändas snabbt utan någon egentlig vetenskaplig grund. Man importerar lösningar från länder som har högre ranking, men gör det lite lättvindigt. Till exempel lärarlegitimationen eller betygsreformen, som kunde ha gjorts mycket bättre.
– Det är också viktigt att inse att mätningarna i sig påverkar vår syn på kunskap så att vi fokuserar på det mätningarna handlar om. Därför har vi lagt mycket resurser på att elever ska lyckats bättre i matematik, vilket såklart är viktigt, men problemet är om annat, som också är viktigt i skolan, förlorar fokus och görs mindre viktigt.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.